tisdag 25 augusti 2015

Säsongssammanfattning: Merlin, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Så blev det. I väntan på skolstart började jag titta på "Merlin". Nu är skolorna igång igen och jag har bestämt mig för att varva "Merlin" med "Queer as folk" om det inte blir så besvärliga cliffhangers i säsongsslut att det baske mig inte går att vänta på att få se nästa avsnitt.

"Merlin" handlar om den unge mannen Merlin som kommer till Camelot för att tjäna kung Uther Pendragon och hans son Arthur. Han har en märklig magisk gåva som måste döljas till varje pris då all typ av magiskt utövande är olagligt och bestraffas med döden. Det blir svårt att dölja förmågorna för en skarpsynt Arthur när det visar sig att Merlins öde är att beskydda Arthur så att han ska kunna axla kungamanteln och förena hela Albion.

Bildkälla Fanpop
Favoritavsnitt: 1x04 "The poisoned chalice". Merlin dricker ur en bägare avsedd för Arthur och blir förgiftad. För att rädda honom ger sig Arthur ut på egen hand för att finna ett motgift.
1x09 "Excalibur". En riddare återvänder från de döda för att söka hämnd och bara ett svärd kan döda den som redan är död.
1x13 "Le mort d'Arthur". Ett monster härjar i Camelots omgivningar och sårar Arthur dödligt. För att rädda hans liv måste Merlin göra ett byte, men frågan är om han är beredd att betala priset den gamla religionen kräver.

Favoritkaraktär: Merlin. Jag blir lite "sqwee" över honom.

Favoritpar:  Nix pix kakmix.

Bäst i säsongen: Färgade skådespelare! Bara sådär! Jippi! 

Värst i säsongen: Måste. Släppa. Allt. Jag. Vet. Om. Arthur-legenden. Namnen och vissa omständigheter stämmer, resten är inte riktigt vad jag är van vid från mitt rigorösa fangirlande över Arthur och riddarna kring runda bordet.

Övriga kommentarer: Jag har sedan ungdomsåren varit förträffligt förtjust i Arthur-legenden och plöjt böcker och filmer och tv-serier med det temat som en furie. Alltså är det bra underligt att jag missade den här serien. Det är ju inte det att jag inte vetat om dess existens, jag vet till och med att den visats på SVT, men jag missade att börja titta på den helt enkelt. Ett misstag som nu rättas till.