lördag 7 november 2015

Kladdkakans dag med katt

7 november är visst kladdkakans dag. Hade jag ingen aning om när jag vaknade i morse, men nu är den firad på det enda rätta sättet. Fika är gott.
Som synes så plågade jag mina katter också, med att gosa lite med dem. De är inte helt förtjusta i att vara nära varandra - särskilt Schumi tycker hjärtligt illa om Cullen och sedan han flyttade hit har hon övergett oss vuxna och är numera barnens katt. Särskilt jag är ungefär dummast i världen. Om jag inte ger henne mat vill säga.


Kladdkaka

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
2½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao

Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kakao, rör ner det i äggsmeten och rör till en slät smet. Rör ner smöret.
Eller vispa bara ihop alltihop som du vill bara det blir slätt.
Häll smeten i smörad och bröad springform. Grädda i 200 grader varm ugn, 15-20 minuter beroende på ugn, form och önskad kladdighet. Min var inne 18 minuter och blev lite väl gräddad i mitt tycke.
Pudra över florsocker för extra tjusighet, servera med en klick vispad grädde.