onsdag 8 juni 2016

Bond. James Bond.

Jag lovade tidigare att jag skulle spekulera lite om "nästa Bond". Rykten snurrar fort just nu kring vem som kommer gestalta James Bond i nästa Bond-film, och det dyker upp nya namn i ryktesspridningen varje vecka.

Än så länge vet vi inte med 100 procents säkerhet att Daniel Craig inte ställer upp i rollen en gång till. Hans kontrakt var från början på fem filmer och av dem har han gjort fyra, men kontrakt kan omförhandlas och brytas. Gäller alla utom Kesha tydligen...
Den stora anledningen till att det spekuleras hej vilt om att Daniel Craig skulle hoppa av rollen är att han i en intervju inför "Spectre" sa att han hellre skulle skära upp handlederna med ett krossat glas än spela Bond igen. Samt att han precis landat en stor roll i ett tv-projekt om 20 delar som heter "Purity". Inspelningarna av "Purity" skulle i så fall skjuta en ny Bond-film på framtiden lite mer än vad som från början var tänkt, men vad jag erfar så är man beredd att vänta in Craig om han vill återvända till James Bond.
En stor anledning till att Craig inte ville spela Bond just där och då i den där intervjun, är nog att han för tillfället var rejält trött på rollen. Han har antytt det i andra intervjuer efteråt - att han var trött på frågan, var trött på rollen och hade ont. Under inspelningarna av både "Skyfall" och "Spectre" skadade han sig nämligen rejält. Så där så att det krävdes upprepade operationer av hans knän. Om man spanar in tågslagsmålet i "Spectre" så ser man exakt när hans knä gick sönder. Han gillar att göra sina stunts själv nämligen, men nu kanske han tar det lugnt med det ett tag.
Daniel Craig ligger fortfarande kvar i rykteshögen kring nästa Bond-film, och om det var upp till mig skulle han reprisera rollen för alltid och för evigt, men det är inte upp till mig. Sablars.

Daniel Craig
Bildkälla Rebloggy

För några år sedan blev Sony hackat och massor av dokument läckte ut. Ett av dessa visade att några hot shots lobbade för att Idris Elba skulle få rollen som James Bond efter Daniel Craig. Ramaskrin hördes skalla över världen. Varför? För att Idris Elba är färgad och James Bond ska vara vit. Jag vet, så förbannat dumt. Av alla de namn som dykt upp i näste-Bond-spekulationerna så hoppas jag faktiskt mest av allt på Idris Elba. Jag tycker han är en fantastisk skådespelare, han har den rätta fysiken, och kan han spela Heimdal - från den nordiska och supervita mytologin - i Thor-filmerna, så kan han banne mig spela en spion i 2000-talets Storbritannien. Att Ian Fleming skrev Bond som vit är en petitess i sammanhanget, han skrev honom som mörkhårig med ett ärr i ansiktet också, Craig är blond och klarade jobbet bra, ingen av skådespelarna har haft ett ärr i ansiktet - det fick Blofeldt. Böckerna är dessutom väldigt rasistiska, så där så man sitter och vrider sig av obehag, så i det här sammanhanget kan vi bortse helt från hur Fleming skrev Bond tycker jag. Ge mig en ny och modern Bond, och jag skiter högaktningsfullt i om han är vit, svart, asiat eller rödhårig - bara det är en bra skådespelare. Och det är Idris Elba.
Anledningar till att jag inte tror att det blir Idris Elba är att han spelar huvudrollen i adaptionen av Stephen Kings Mörka tornet-epos. Och tro mig - trots att Stephen King själv gick ut och sade att han stödde valet av Idris Elba som Roland Dechain, så skreks det om att han var färgad. Roland ska också vara vit enligt den litterära förlagan nämligen, men som sagt var - man kan faktiskt skriva om en roll. "Mörka tornet" är ett långt projekt som planeras innehålla både ett antal filmer och ett antal tv-serier, så jag tror att det kan bli svårt för Elba att hinna med James Bond helt enkelt.

Idris Elba
Bildkälla Consequence of sound

Ett annat namn som ligger högt upp i bettinglistorna över vem som blir näste Bond är Tom Hiddleston, kanske mest känd som Loki från Marvel-filmerna. Han tror själv inte att han egentligen är aktuell att spela Bond och jag hoppas han har rätt i det. Missförstå mig rätt - jag gillar Tom Hiddleston i det mesta jag har sett honom i, men det är någonting med honom som Bond som bara känns fel för mig. Å andra sidan tyckte jag det om Daniel Craig en gång i tiden, så jag kan ha fel.

Tom Hiddleston
Bildkälla Independent

Andra namn jag hört nämnas i det här sammanhanget är Eddie Redmayne, Jamie Bell, Richard Armitage, Daniel Radcliffe,  Damian Lewis, Gerard Butler, Tom Hardy och Michael Fassbeder - bland annat.
I slutändan tror jag dock att det blir någon helt annan som axlar rollen när Daniel Craig lämnar över stafettpinnen. Personligen kanske jag hoppas lite på Tom Hardy, men jag tror inte Hardy är jätteintresserad, det känns inte riktigt som den typ av roll han söker sig till numera.

För att sammanfatta det här superlånga inlägget - jag hoppas att Daniel Craig åtminstone stannar kvar som James Bond för film nummer 25, som hans kontrakt ursprungligen/fortfarande gjort gällande. Mina personliga krav på nästa Bond är annars att han är britt och att han är man. För det är svårt att göra James Bond till en kvinna.
Men! Jag skulle väldigt gärna se en spin off-serie av filmer om agent 00-något annat nummer på MI6, självklart är agent 00-något annat nummer en kvinna i precis samma anda som James Bond. Ligger runt, dricker fancy champagne, slår hårt, är smart, stark och modig, skjuter snabbt och är inte rädd för att skita ner sig. Kort sagt en kvinna som inte behöver någon man. Jag tänker Naomie Harris här, som spelar Eve Moneypenny i de två senaste Bond-filmerna. Är inte Eve Moneypenny ett alldeles utmärkt namn på en kvinnlig spion med rätt att döda?

Naomie Harris
Bildkälla The Telegraph