torsdag 16 juni 2016

Kokbokstipset

Jag visade min kokbokssamling i april 2010 men sedan dess har det hänt lite. Vill ni se den nu? Okej. Här är den.


Jag har alltså en hel Billybokhylla full med bara kokböcker. Ett tag var mitt samlande nästan lite galet, men jag har lugnat ner mig lite grann. Och det kanske är tur med tanke på att det nästan inte finns någon plats kvar därinne. Bokreor däremot är ju ena satans enablers...
De flesta hyllorna är vackert sorterade efter färgen på bokryggarna, utom en hylla där numrerade böcker står i nummerordning. Ja, den stör mig lite - jag vill ha den i färgordning. Och i nummerordning. Gah! De är även ställda efter någon sorts tema som bara jag förstår mig på, men en av hyllorna innehåller bara böcker om bakning i varje fall.
I ärlighetens namn är jag inte superduktig på att använda mina kokböcker. Jag har dem lite som romaner, sitter och bläddrar i och oh:ar och ah:ar och ibland testar jag något. Det är en av anledningarna till att jag har någon sorts köpstopp på nya kokböcker - jag ska banne mig använda de jag redan har. 


Några böcker jag verkligen använder mig av är de ovan. Ser nu att jag glömde Annas kakbok av Anna Bergenström. Sjuttsingen också! Den åker fram ofta när jag bakar, nästan lika ofta som tokklassikern Sju sorters kakor.
Grundkokboken Vår kokbok kan kanske se lite trist ut i sammanhanget, men jisses vad jag bläddrar i den ofta. Ibland bara för att jag behöver kolla upp något, men även för att hitta grundrecept och sådana där som jag lagar ofta men inte kommer ihåg utantill. Än.
Indiska kokboken köpte jag på Indiska någon gång för jättelänge sedan. Minns att jag lagade mina första recept ur den när Stora J var rätt så liten. Det har lagats mycket ur den sedan dess.
Smaker från hela världen: USA var ett samarbete mellan Expressen och Allt om mat för några år sedan och jag köpte hela serien med 20 böcker. De här använder vi ganska ofta. Inte bara USA-boken utan hela serien. 
Och så husets två "biblar", Mera vego och Italiensk fastfood. Jag har lagat merparten av recepten ur båda böckerna och kan verkligen rekommendera dem. Det har kommit ut en Ännu mera vego också, men den har jag inte. Den ligger högt upp på önskelistan dock.


Min vurm för film och tv syns även i kokbokshyllan. Har jag lagat några recept ur de här böckerna? Nej. Men de är ack så roliga att titta i och kanske någon dag...
Star Trek cookbook bjuder på recept både från serierna och från skådespelarna. Så här finns allt från klingonskt blodvin och Seven of nines tricorderpaj till Earl grey och chokladkaka och BBQ-sås.
Star Wars Cookbook 1 och 2 är även de trevliga att bläddra i. Här är det mest namnen som är inspirerade av Star Wars och recepten är vanlig amerikansk mat med tyngdpunkt på sötsaker. Om jag får en R2D2-kakburk ska jag baka Wookie cookies. Lovar.
Cooking with friends fick jag så klart av en friend. Jag som älskade tv-serien blev jublande glad när jag öppnade mina julklappar det året.
Två böcker med avstamp i filmens värld är Filmkokboken och Filmdrinkar. Självklart jätteroliga för mig som älskar film så pass mycket som jag gör. Men! Filmdrinkar innehåller ett faktafel som gör mig galen.


Bara för att de eldar absinten i filmen Moulin Rouge betyder inte det att det är så man ska/bör göra. Varför i helvete ska man elda sprit överhuvudtaget? Det är bara dumt och farligt. Så nej, det är inte "valfritt" att göra så - låt bli. Eld har ingenting i den så kallade bohemiska ritualen att göra. Man spär sin absint genom att droppa vatten i den, möjligen genom en sockerbit eller flera.