söndag 19 juni 2016

What I eat in a day - helg

Jag har snöat in på videos på YouTube med mattema, bara för att jag vill ha inspiration. Mina favoriter är de som samlas under namnet "What I eat in a day" eller liknande. Och eftersom man alltid visar sig duktig i social medier så är det såklart massor av videos på hemmixade smoothies med ekologiska bär, tofu och veganskt och vegetariskt och hälsosamt.
"Kul!" tänkte jag. "Jag gör en egen." Och eftersom jag inte på minsta lilla sätt står med pekpinnen och domderar så tänkte jag visa hur en av mina fuskdagar kan se ut. Jag försöker nämligen tappa några kilon just nu och tänker på vad jag stoppar i mig, men herregud! - man måste väl leva också!

Och igår var det lördag och jag fotograferade allt! Utom vattnet som jag dricker rätt så mycket av både tillsammans med maten och annars.
Min riktiga fuskdag hade jag i fredags då jag drack absint och bubbel och käkade choklad och tårta because of reasons, men jag släppte lite på tyglarna igår med.


Frukost! Bara för att det var lördag betyder inte det att jag tog sovmorgon. Jag vaknar nästan alltid tidigt på helgerna, tidigare än i veckorna i varje fall. Konstigt det där. Igår när jag vaknade ville jag ha gröt till frukost, så det här är havregrynsgröt toppat med ett tärnat äpple som jag vänt runt i lite jordnötssmör och kanel. Och pumpakärnor! Jag älskar pumpakärnor! Till det så klart te, för ingen frukost är komplett utan te.
Jag taggar fortfarande nästan alla mina frukostar på Instagram med taggen #enbrastartpådagen.


Älskade maken och jag veckohandlande och kom bland annat hem med halv grillad kyckling som vi hittade i "Ät snart"-hyllan. Perfekt att göra kycklingmacka av alltså. Här en bit baguette med baguettesallad med kyckling- och currysmak, bitar av grillad kyckling och sallad. Jag droppade hemgjord vinägrett i min macka också och åt en skiva mer melon än vad bilden visar till efterrätt. Drack vatten till.


Älskade maken och jag tog en promenad och när vi kom hem bestämde jag mig för en kopp te. Just den här koppen är grönt te, för jag försöker byta ut en av dagens tekoppar mot just grönt te. Det skulle visa sig att det här blev dagens sista tekopp också, och det tillhör mer ovanligheterna. Jag snittar på fyra koppar te om dagen annars.


Eftermiddagsfikat blev  i stället en kopp kaffe med mjölk och en nougatfyllt chokladelefant som min bror skickat till mig. Han är snäll han. Sedan somnade jag i soffan en stund. Ibland blir jag tvärtrött av kaffe. Jag har förstått att jag inte är ensam om det, jag har till och med hört talas om folk som dricker kaffe när de inte kan somna. Kanske ligger något i det, men man måste somna innan koffeinkicken går igång.


Vi grillade till gårdagens middag och jag fyllde tallriken med allsköns pryttlar och drack ett glas rosé till. Här har vi sallad, tomat, pommes frites, en grillad korv, ketchup, en klick gurksallad - som jag fortfarande inte tycker om - ett par mozzarelasticks som jag valde att göra i ugn för att spara på oljan, och piemento de padrons. Det sista är små, milda chilis som stekts i het olivolja och toppats med flingssalt. De bränns bara i munnen om man inte låter dem svalna en aning först - de är alltså inte chiliheta. Mer som grillad grön paprika i smaken.


Det var ju lördag! Maken och jag drack en varsin mojito som lördagsdrink. Mmmmm mojito....


Och när man tittar på film så smaskar man i sig det ultimata filmgodiset - popcorn! Jag var dock ganska mätt, så det finns kvar popcorn i den där skålen idag med.

Det var min lördagsmat det. Nu ska jag trotsa min onda fot och pröva att stavgå lite med den. Wish me luck!