onsdag 22 juni 2016

Säsongssammanfattning: Jessica Jones, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Gjorde ett misstag när jag började titta på "Jessica Jones" - jag skulle helst ha sett den här första säsongen innan jag såg säsong två av "Daredevil". Det är en del karaktärer som känns igen och den här säsongen utspelar sig mellan "Daredevils" två första säsonger. Märks på att de kommenterar händelser från varandras handlingar. Det är också en bra idé, för båda de här serierna, om man sett "Avengers" innan. De här serierna utspelar sig efter händelser i de filmerna som har betydelse här.

Jessica Jones handlar annars om - tadah! - Jessica Jones. En superhjälte som inte vill vara en superhjälte utan istället försörjer sig som privatdetektiv. Hon lider av PTSD efter att ha haft sin vilja kontrollerad av den mystiske Kilgrave. Hon försöker gå vidare efter hans död och förlika sig med vad hon gjorde när hon var i hans våld. Om han nu verkligen är död vill säga.

Bildkälla His and hers movie reviews
Favoritavsnitt: 1x01 "AKA Ladies night" Jessica anlitas för att leta upp en försvunnen collegestudent. Ledtrådarna för henne in i hennes eget förflutna och de minnen hon försöker undvika.
1x08 "AKA WWJD?" Jessica återvänder till sitt barndomshem för att bo med Kilgrave och föröka hitta en svag punkt hos honom.
1x13 "AKA Smile" Kilgrave testar sina nya förmågor och Jessica gör allt för att stå emot honom.

Favoritkaraktär: Trots att hon är väldigt trulig och sur mest hela tiden så är det så klart svårt att inte tycka om vår hjältinna Jessica Jones. Tycker också mycket om Malcom och Trish.

Favoritpar: Jessica och Luke. Ibland. Ibland inte.

Bäst i säsongen: Jag älskar när man verkligen känner av det är baserat på serier. Vissa bildrutor känns som hämtade ur seriealbumen, och det kanske de är, vad vet jag för jag har inte läst dem. Det är en lite tecknad serie-känsla över hela serien. För att inte tala om hur ofta jag satt och tänkte på film noir och dess hårdbarkade detektiver med voice over och jazzig bakgrunsmusik. Stående ovationer på det.

Värst i säsongen: Kommer inte på något ens om jag tänker efter lite.

Övriga kommentarer: David Tennant är tamigsjuttom briljant som skurk! Om man är van att se honom som Doctor Who nummer 10 kanske det är lite chockartat, men man ska icke glömma att han är en fantastisk skådespelare och inte bara behärskar en enda typ av roll. Och han ger sina roller ett sådant djup att man inte kan låta bli att tycka litegranna synd om Kilgrave, även om han är en manipulerande slempelle av rang. Cool motive - still a murder.