tisdag 12 juli 2016

What I eat in a day #4 - EM-final

Är det tjatigt med mina matinlägg? Sorry not sorry i så fall, men jag råkar ha skitkul när jag gör dem så då kör jag på. Ska försöka ha lite mer än ett par dagar mellan dem nästa gång dock.
Grejen är ju den att jag åt just precis det här i söndags, när det var EM-final i fotboll, och jag vill ha i färskt minne vad jag egentligen stoppade i mig. 
Tittade jag på finalen då? Självklart gjorde jag det! Jag blir oväntat fotbollsintresserad ungefär vartannat år. Jag höll på Frankrike så jag blev mäkta besviken över resultatet. Hade allt gått rätt till hade Portugal inte ens kommit till final, för den finalplatsen var inte välförtjänt. Dessutom tycker jag innerligt illa om stroppen Ronaldo och jag ville att han skulle böla av annat än en skada. 

Mat var det ja - så här såg min dag ut matmässigt.


Frukost! Vad som inte är med på bild är att jag startar varje dag med ett glas vatten, ofta med en skvätt äppelcidervinäger i, samt min d-vitaminkapsel och min allergimedicin.
Annars åt jag en skiva danskt rågbröd med kaviar och ägg, en smoothie gjord på ingefära, honung, banan, hallon och yoghurt med lite quionoacrispies ovanpå - de fastande för övrigt i sugröret...
Te! Så klart! Jag tror minsann det här var English breakfast.


Och här åt jag... Nä vänta! Jag tvättade håret! Så var det ja.


Stökade en hel del i köket i söndags och då passade jag på att dricka te. Snodde älskade makens mugg. Och håret är överallt. Nytvättat hår är gärna det.


En av sakerna jag stökade i köket med var tillagningen av den här rödbetsblastpajen som jag åt en bit av till lunch. Tillsammans med en ansenlig portion blandade grönsaker med grekisk vitlökssås på.


Den andra saken jag stökade i köket med är de här kakorna. Jag förbereder ett inlägg med mellanmål och var ju tvungen att testa om jag kan dela med mig av receptet. Det kan jag. Drack en liten kaffe latte till och "tittade" på F1 från Silverstone. Läste och tupplurade alltså.


Pizza till kvällsmat! Vi köper pizzakit på Ica för att vi är lite bekväma av oss ibland. Vi köper alltid två kit, eftersom min familj består av fem hungriga individer, men vi använder bara en av burkarna med pizzasås. Den andra brukar det bli pastasås av.
Vi toppade dessa pizzor med kalkonpastrami, lök och mozzarella på ena pizzan och yakiniku som var kvar sedan kvällen innan, lök och mozzarella på den andra. Jag åt två bitar av vardera och blev mätt.


Till EM-finalen skar jag morotsstavar och hällde upp tortillasticks i smaken jalapeño and cheese, samt gjorde en dip på creme fraishe och sriracha. Jag älskar sriracha om ni inte redan hade listat ut det. Och det på brickan åt jag inte själv utan delade med Chilipojken och älskade maken. Jag fick ha morötterna nästan för mig själv - what a chocker!


Sväronen kom hem från sin Tysklandsresa och hade med sig cider till mig! Det är ju trist att Systembolaget inte tar in smaken Ginger Lemon från Somersby för den är på riktigt jättegod. Om man gillar ingefära. Och det gör ju jag.