måndag 10 oktober 2016

Bondskurkar!

En dag där jag nyss läst nyheten att Daniel Craig visst vill fortsätta spela James Bond, och där en talesperson för producenterna nyligen gick ut och sade att Craig är deras förstahandsval - jo det är en bra dag. Så pass bra att jag bestämmer mig för att skriva en liten skvätt om något av det viktigaste i Bond-universumet - skurken som Bond ska bekämpa.

Nu finns det ungefär lika många Bond-skurkar som det finns Bond-brudar, så det här inlägget kommer handla om de skurkar jag tycker har varit mest minnesvärda. Helt och hållet min egen åsikt alltså, och man får tycka att jag har fel. Men det har jag så klart inte.

Vi tar väl Bond-skurken nummer ett först. Ernest Stavro Blofeld alltså. Den mest frekvent återkommande skurken och Bonds ärkefiende. Så är han överhuvud för SPECTRE också, den mäktiga brottsorganisation som ständig försöker sätta käppar i hjulen för Secret Service i allmänhet och Bond i synnerhet. Dessutom direkt ansvarig för Teresa Bonds död i filmen "I Hennes Majestäts hemliga tjänst".
Blofeld kännetecknas av sin vita katt och ett läskigt ärr över ena ögat. Han har spelats av många, Telly Savalas och Donald Pleasence för att nämna ett par, och nu senast i "Spectre" spelades han av Christoph Waltz.



Auric Goldfinger är också en utmärkt skurk. Som namnet antyder helt besatt av guld och han bestämmer sig för att göra en stöt mot Fort Nox. Och köra en av sina fiender i en bilkross. Han är också chef över Oddjob med den vassa hatten. Vad mer kan man begära?
Kanske att han kan prata engelska. Gert Frobe dubbades av Michael Collins då Frobe hade överdrivit sina engelskakunskaper något. Oddjob spelades av Harold Sakata.
"Do you expect me to talk?"
"No mr Bond. I expect you to die!"



Xenia Onatop från "Goldeneye" är en så fantastisk skurk att hon skulle kunna förtjäna ett helt eget inlägg. Komplett galen och tänder sexuellt på att döda. Favoritmetoden är att klämma ihjäl sina offer mellan sina starka lår. Om det är mitt i sexakten - desto bättre.
Femke Jansen spelar Onatop med bravur.


När vi är inne på de kvinnliga skurkarna måste vi nämna Rosa Klebb, kvinnan som gav skor med väldigt spetsiga skor ett ansikte. I filmen "From Russia with love" spelas denne SPECTRE-medlem av Lotte Lenya.



Jaws är en sådan där skurk som blev så poppis hos publiken att han fick komma tillbaka i en andra film. I "The spy who loved me" är han skurkig och som bara den och bits med ståltänderna så ofta han kan. I filmens slut antas han vara död, men han återkom sedan i filmen "Moonraker" där han böt sida och hjälpte Bond att klara av filmens huvudskurk Hugo Drax - allt för kärlekens skull. Han spelades av Richard Kiel.


I min favoritfilm "Skyfall" spelad skurken av Javier Bardem. Raoul Silva är en före detta Secret Service-agent som är en sorts spegelvärldsvariant av Bond. Han är omåttligt förbannad på M och allt han gör är för att hämnas på henne för att hon övergivit honom när han blev tillfångatagen. En skurk som drivs av hämdbegär snarare än en önskan om världsherravälde, är alltid en bättre skurk i mina ögon. Mycket av det som gör "Skyfall" till en så förbonkat bra film, vilar på Silvas axlar.



Jag har säkert glömt jättemånga skurkar. Det finns ju allt från de där som verkligen ställer till massvis med ofog till de som bara åker på däng och blir dödade av Bond direkt. De finns de som tillför Bond något annat än att förvandla honom till en mordmaskin, och det finns de som överlever gång på gång. Vanligast är dock att de dör, i de flesta fall är det Bond som står för dödandet också. Det är ju trots allt James Bond som är huvudpersonen.