måndag 31 oktober 2016

Oktoberfavoriter

Bloggmässigt har oktober varit den tystaste månaden på länge. Jag har gett mig själv datorfria dagar, och det är en av anledningarna. Så har jag varit rejält sjuk också och verkligen inte orkat. Knappt orkat mer än att ligga och fånglo på film eller stirra ut genom fönstret. Usch, verkligen inte roligt. Oktober brukar vara en av mina favoritmånader, med sina vackra höstfärger och ofta vackra väder, men i år har det varit så lite sol att oktober känts lite underväldigande. Kan nog hitta någon favorit ändå.



Bok/fic: När jag är sjuk har jag svårt för det där med att läsa bok. Jag har alltså knappt ens sneglat på den där tegelstensboken jag håller på med, på nästan en vecka. Bästa utlästa bok är annars "Kvinnan på tåget" av Paula Hawkins. Älskade maken läser den just nu och har kommit till det där stadiet där man bara vill läsa vidare för att få veta.
Jag har läst fics däremot. De kan man förstora upp texten på så man inte behöver anstränga sina trötta ögon alltför mycket. Jag har inte läst någon som varit så pass bra att den känns nämnvärd dock. Läst om en och annan som jag vet jag tycker om, för ibland orkar man inte leta utan vill bara ha.

Film: Bio? Vad är det? Något vi har pratat om men inte kommit iväg på, är vad det är. Ingen tillräckligt intressant film på biorepertoaren just nu. Vi betar oss så sakteliga igenom den stora högen med dvd/blueray vi köpte på oss förra månaden dock. Nämnvärda där är "Ex machina" och "In the heart of the sea".

Tv-program: Ser mest fram emot veckans avsnitt av "Lucifer" och "This is us". Den sistnämnda väntar jag in älskade maken på just nu.

Frisyr: Same old, same old.

Kläder: Ny pyjams in da house - med katter på. En tröja med fladdermöss som Lilla E är jätteavundsjuk på. Och nej - det är inte för att jag gillar Halloween, det är för att jag gillar fladdermöss. Jag avskyr Halloween hjärtligt.

Nagellack: Ännu en månad med inte så mycket nagellack på tassarna. Jag var dock rätt så glad i The Alpha från indiemärket Darling Diva Polish.



Upptäckt: Vår skräpiga kastanj är bra till en sak i varje fall - man kan nämligen tvätta håret med kastanjerna. Efter en massa hackning, torkning och blötläggning - men det går. Utmärkt för mig som vill glesa ut mellan bikarbonatstvättarna.

Extra speciell rolighet: Var hemma hos mina päron förra helgen och åt middag, och träffade min utomordentligt trevlige brorson som plus i kanten. Dessutom fick jag ett exemplar av hans bok, som handlar om bridge, dedikerad "till min favoritfaster". Inte för att han har någon annan faster, men ändå!
Och så signerade Perny sin nya bok, den sista delen i Alvhilda-trilogin, på en bokhandel i stan för lite mer än en vecka sedan. Vet ni hur stolt jag är över henne? Jättestolt, är svaret på den frågan.

Mitt eget favoritinlägg: Det om Bond-skurkarna.