tisdag 19 april 2022

Anistons sallad

Jag har gått på det. Även om jag själv inte har TikTok (eller planerar att någonsin skaffa mig det) så har det inte undgått mig att det på denna sajt då och då dyker upp recept som "trendar". Förra året var det pasta med tomat och fetaost i ugnen, i år verkar det vara den här salladen som det sägs att Jennifer Aniston åt varje dag när hon spelade in "Vänner". Om det verkligen var varje dag kan vi kanske lämna därhän, men att den verkade vara både mättande och god är en annan femma.
Jag gjorde i ordning min egen variant på den lagom till påsklunchen, och den var så god att jag inte hade något alls emot att äta den tills den tog slut igår. Bilden nedan visar hur den såg ut dag tre, den sista portionen jag med glädje slevade i mig. Kanske inte så bildskön, men god, och det är ju huvudsaken.
Det påstås att det ska vara en variant på Cobbsallad, men jag tycker den har mer gemensamt med en grekisk sallad, eller en tabbouleh. 
Min variant blev den nedan, inspirerad av ett recept från Metro mode.


 Anistons sallad

2 dl bulgur
1 gurka
1 burk kikärtor
½ röd lök (1 om den är liten)
1 dl hackad persilja
1 frp fetaost (á 125 g)
1 dl pistagenötter
citronsaft
olivolja
salt

Koka bulgur enligt förpackningen och låt den svalna. (2 dl bulgur, 4 dl vatten, salt. Koka upp vatten & salt, tillsätt bulgur. Rör om och sjud på svag värme tills vattnet kokat in, 10-15 minuter.)
Hacka gurka, rödlök och nötter. Blanda i en stor skål tillsammans med avsköljda kikärter, hackad persilja och smulad fetaost. Rör sist ner avsvalnad bulgur. 
Smaka av med citronsaft och olivolja, och kanske lite salt. Håller sig god i kylen flera dagar.

Det går säkert att variera den här salladen i det oändliga. Med en annan nöt till exempel, valnötter borde vara jättegott här. Kanske med oliver och/eller soltorkad tomat. Andra örtkryddor. I originalreceptet är det lika mängd persilja och mynta, men jag hade bara persilja så då använde jag bara det. Med basilika skulle den säkerligen smaka som en tugga av Italien.
Pärlcouscous. Annan böna än kikärtor. Bladspenat. Ruccola. Lite som vanligt - det är din fantasi som sätter gränserna. 
E låter hälsa att den var extra god med balsamvinäger på, men så är hon inne i en balsamvinägerperiod just nu också. Hade jag haft balsamicokräm hade det säkert smakat himmelskt.