onsdag 6 april 2022

"Inte av denna världen" av Yaa Gyasi

För några år sedan läste jag Yaa Gyasis debutroman "Homegoing". Sedan dröjde det länge tills jag satte mig ner med bok nummer två, men det gick fort att läsa den. 

Bildkälla Goodreads

Gifty är forskare i neurovetenskap där hon försöker hitta en behandling mot depression och beroende. Hennes bror, Nana, var en lovande idrottsman innan en skada förstörde hans karriär. Hennes mors depressiva episoder binder henne vid sängen, och Gifty lämnas att försöka finna ett sätt att handskas med situationen på egen hand.
Genom sina gamla dagböcker försöker Gifta komma underfund med sina egna rötter, sin barndoms gudstro, och vad det var som hände som gjorde att allting ändrades.

Till att börja med vill jag utfärda en triggervarning för att den här boken ganska grafiskt beskriver de djurförsök som Gifty utför i sin forskartjänst. Det är bitvis inte så trevligt att läsa om. 
Annars är det här en väldigt välskriven bok, som känns så nära inpå huvudkaraktären Gifty att den nästan känns som någons memoarer. Vissa stråk av egen och andras erfarenhet finns såklart med, men det är ändå fiktion, fast det är inte alltid det känns som det.
Boken är egentligen inte svårläst, det är korta kapitel och upplägget gör den bläddervänlig. Men det är allvarliga ämnen som tas upp, och vissa delar av boken är nästan andlöst sorgliga att läsa. Jag behövde pausa då och då, och göra något annat. Men det är ju jag och mina egna erfarenheter, det. 
Bitvis kunde jag tycka att tidslinjen blev rörig och inte hängde ihop. Texten hoppar ganska fritt mellan Gifty nu, och sådant som hände i hennes barndom, och det är inte alltid jag tycker att hennes ålder passar in. Det är å andra sidan det enda jag har att anmärka på rent strukturmässigt.

Mitt betyg på "Inte av denna världen" blev 3/5. Ett fint familjeprträtt.