onsdag 13 april 2022

Fem favoriter - i mitt kök

Att bara ta med fem saker i den här favoritlistan med tema kök var minsann inte lätt. Jag hade kunnat göra 50 favoriter, nästan i varje fall. För jag spenderar mycket tid i köket, både med att baka och laga mat, och med all den tiden spenderad i det rummet så är det klart att jag har favoriter. Både sådana jag använder nästan dagligen, och sådana som jag använder mer sällan. Jag funderade på att dela in dem i kategorier. 5 bakgrejer, 5 laga-mat-grejer, 5 apparater/maskiner, 5 tegrejer. Men till slut föll valet på att bara ta de första fem pryttlarna som föll in i huvudet när jag tänkte på mitt kök, och så fick det bli.


Gerbera. 
En bra stekgryta är guld värd i köket. Jag har en emaljerad Kockums också, men den är utlånad till J på obestämd tid, eftersom jag har den här.
Jag har fått den här orangea godingen av min mamma, som köpte loss den från min moster. Min moster hade nämligen länge suktat efter en Le creuset-gryta, men då ingen verkade fatta piken knallade hon iväg och köpte sig den här. Bara för att några veckor senare få en Le creuset i present från min kusin. Moster kände inte behov av två, och så hamnade den hemma hos mig i stället. Och jag älskar den! Lagar grytor och soppor i den, om inte veckovis så snudd på. Dessutom så pass snygg (glad färg!) att den passar finemang att servera ur.


Klockren. Ånginsats.
Min gamla ånginsats var så välanvänd att den ramlade i bitar, så jag blev glad då jag hitta en på IKEA för inte så stor peng. Gör vilken kastrull som helst till en ångkokare, så länge locket går på. Funkar lika bra till grönsaker som till dumplings. Extra kul med det lilla avtagbara handtaget, som gör det plättlätt att lyfta upp den ur kastrullen hur varm den än är. Och så är den gullig när den är ihopfälld också.


Colour works. Utstickare.
Jag letade länge innan jag hittade runda utstickare som var släta på ena sidan och vågiga på den andra. Men så trillade jag på den här lilla regnbågen och slog till. Äntligen kan jag göra vågiga scones! Äntligen kan jag göra tekakor! Nog för att jag kunde det innan de här hittade in i huset också, men nu är det liksom lite roligare.


Minivisp
Eller champagnevisp. (Som att jag skulle vilja vispa bort champagnebubblorna?) Alltså en liten ballongvisp. Och jag som aldrig använde husets stora ballongvisp fullkomligt älskar de här. Jag fick dem i present för många år sedan, men det finns liknande bland annat på Lagerhaus. Jag använder inte mina till champagne alltså, men gärna för att vispa ihop ett par ägg till omelett eller äggröra. Eller sås, Eller en muggkaka. Finns väldigt många användningsområden, helt enkelt. Lätt panikkänsla kan uppstå om båda är i disken samtidigt. Har hänt. Alldeles för många gånger.


Global. Grönsakskniv.
Jag älskar mina Globalknivar. Använder dem dagligen, och är så van vid det att jag knappt tänker på det ens en gång - vilka fina knivar jag har. Ligger skönt i handen, håller sig vassa länge, lätta att skärpa på själv. 
Vi har ett helt gäng Globalknivar, men den lilla grönsakskniven är nog den som oftast kommer upp ur knivblocket, och vi skär inte bara grönsaker med den. Jag har en stor grönsakskniv också, och den var favoriten innan den här hamnade i huset.

En bonusgrej har varit med på de här bilderna också. Nämligen den jättefina skärbrädan i olika träslag, som E gjorde i slöjden i 8:an och gav till oss. Och hotar med att ta med sig när hon flyttar ut. Det ska vi nog bli två om!