fredag 28 juli 2023

5 favoriter + FredagsFilmen: Studio Ghibli

Det kommer troligtvis inte dyka upp några direkta överraskningar på den här lilla listan, för den som är bekant med Studio Ghiblis filmer. Har jag bara fem att välja på, så är chansen/risken stor att det är samma filmer som "alla andra" också tycker mycket om. Inte för att jag har sett alla Studio Ghiblis filmer, för det har jag inte på långa vägar, men det här är i varje fall mina fem favoritfilmer från ett av världens bästa filmbolag när det kommer till animerad film. Släng dig i väggen, Disney.


Bildkälla IMDb

Min granne Totoro (1988)
Systrarna Satsuki och Mei flyttar ut på landet med sin pappa för att kunna vara närmare sin mamma som befinner sig på sjukhus. Där lär de känna skogens alla andar, totoros, som de har många äventyr tillsammans med.


Bildkälla Rotten Tomatoes
Eldflugornas grav (1988)
Den här filmen såg jag för första gången ganska nyligen, och den berörde mig starkt. Filmen är något av en anti-krigsfilm. I andra världskrigets slutskede blir syskonen Seita och Setsuko moderslösa och deras hus brinner ner till grunden. Tillsammans försöker de överleva så gott de kan på egen hand.


Bildkälla Character design referenses

Kikis expressbud (1989)
Den unga häxan Kiki packar väskan och katten Jiji och beger sig till den stora staden för att försöka lista ut vad hon ska göra av sin tillvaro. Med hjälp av sin kvicktänkthet och en och annan god vän hon skaffar sig på vägen, ska det nog ordna sig.


Bildkälla Fyrisbiografen

Det levande slottet (2004)
Sophie har drabbats av en förbannelse som förvandlat henne till en gammal kvinna. I sitt sökande efter ett botemedel tar sin tillflykt till det slott som vandrar omkring i bergen, och blir hushållerska till trollkarlen Hauru.


Bildkälla IMDB

Spirited away (2001)
Chihiro och hennes föräldrar ska flytta till en liten stad. På väg till sitt nya hus åker de vilse och hamnar i en värld som styrs av andar, gudar och häxor och där människor förvandlas till bestar. Det blir upp tillChihiro att försöka rädda dem alla, och för att göra det tar hon jobb på ett badhus.