onsdag 5 juli 2023

Mid-year book freakout 2023

Sjunde året som jag "freakar" över de böcker jag läst årets första  halvår. I år ligger jag precis på målsnöret med läsmålet, då jag läst 31 av 60 böcker. Lite som så här:


Bästa bok hittills under 2023?
Jag har gett högsta betyg till en enda bok hittills i år, och det var Jane Austens "Sense and sensibility". Den var dock synnerligen trögläst den här gången, på grund av mitt läshumör, och den första boken jag tänkte på när jag tänkte på den här punkten på listan är en som jag gav betyget 4/5. "En bättre värld" av Anthony Doerr. Väntar på att älskade maken ska läsa den så att jag kan få diskutera den. Äntligen.

Bästa uppföljare hittills under 2023?
Dark Tower-böckerna. Jag har lite kvar i den tredje boken i serien, och det blir bara bättre och bättre.

Ny utgivning som du inte hunnit läsa är,men verkligen vill läsa?
Jag fick Simona Ahrnstedt senaste bok, "Ett otänkbart öde", i födelsedagspresent, och den ser jag mycket fram emot. Det är ju en Wadenstierna, gubevars!

Ny utgivning som du ser mest fram emot under andra halvan av 2023?
Ingen aning faktiskt. Har ingen koll alls på är det är på väg något spännande. Men jag vet att Haruki Murakami nyligen kom ut med en bok i Japan, så jag kan ju se fram emot att den översätts till svenska. Fast det kanske inte ens sker i år, om ens någonsin.

Största besvikelse?
Ingen bok, utan min bristande läslust.

Största överraskningen?
Att en av deltagarna kommer tillbaka till Plejaderna efter nästan ett års bortavaro på grund av väldigt bra men tråkiga anledningar. Var rädd för att hon var förlorad för oss, så det gjorde mig glad att hon känner att hon orka återvända.

Ny favoritförfattare?
Och det är här jag inser att alla nya författare jag läst hittills i år har skrivit böcker som jag inte tyckt om. 

Senaste litterära förälskelse?
Villa ha en schäfer när jag läste Stephen Kings "En saga", för att Radar var så härlig. Jag vill inte ha en schäfer. Jag vill inte ens ha hund. (Eller jo kanske, men inte en stor hund i så fall.) 

Senaste favoritkaraktär? 
Jag har ju läst de här böckerna förut, men det är alltid något visst med Roland Deschain i Dark Tower-böckerna.

En bok som fick dig att gråta?
Har varit för känslokall för att gråta åt en enda bok hittills i år. Tydligen.

En bok som gjorde dig glad?
Celeste Barbers memoarbok "Challange accepted".

Vackraste bokomslaget hittills? 
Precis som förra året går det priset till en bok av Jennifer Saint, i år till "Elektra".




Vilka böcker behöver du läsa innan året är slut?
Plejadvalen, så klart. Och så vill jag hinna klart med Dark Tower, och komma vidare med Jane Austen. Dessutom en eller tre böcker för att fördjupa mig i min yrkesroll som yogalärare. Inga måsten egentligen,men jag har en vilja.