torsdag 13 maj 2010

Surdegsbrödsbloggen

Nu har jag varit sådär förträfflig igen och bakat surdegsbröd. Den här gången honungsbröd, för det är supergott. Med ost på. Mmmmm....
Jag har slutat ställa tillbaka Martin Johanssons bok i kokbokshyllan. Det är liksom ingen idé. Jag plockar bara fram den igen ett par timmar efter att jag ställt in den.
Recept delar jag inte ut på det här goda brödet, jag hänvisar till Martins blogg Pain de Martin istället.


Man börjar så här, med att kvällen innan sitt brödbakande blanda surdegsgrund med lite vatten och mjöl. När det har fått stå och gotta sig så ser det ut så här i bunken, bubbligt och redo!



Dags att göra degen! Ner med mjöl, vatten, salt och i detta fallet - honung. Arbeta ihop till en deg som får jäsa till dubbel storlek. Det kan ta upp till 6 timmar, så det gäller att inte ha bråttom. I dag tog det 2 ½ timme i ett rätt så varmt kök. Rekordsnabbt!


Degen bakas ut till fina runda bröd som sedan får jäsa. Degen är rätt lös, så det är en fördel att jäsa dem i jäskorgar så de växer uppåt i stället för på bredden. Nu äger jag inga jäskorgar, så jag jäser mina bröd dels i en brödkorg som jag mjölar rejält, dels i mjölade handukar som vilar i durkslag.


Jäsningen tar ungefär 1½ timme, sedan är det dags att baka av. Tokhet ska ugnen vara, och en plåt ska ha värmts upp tillsammans med ugnen. Stjälp upp bröden på plåten, snabbt in med dem i ugnen och släng in lite is. Just det - is. Isen smälter och ånga bildas, vilket hjälper till att ge bröden en härlig skorpa. För att behålla skorpan, låt bröden svalna på galler utan duk.

Nu längtar jag efter frukost i morgon.