söndag 23 maj 2010

Bokcirkeln, första träffen

Bokcirkeln har nu haft sitt första möte, där vi avhandlat "Hjärtdjur" av Herta Müller. Ett rätt så kasst val av mig tydligen, och inte en bok vi låter sätta ribban för denna lilla (pyttelilla faktiskt) bokcirkel.

Medelbetyget för "Hjärtdjur" blev 3/5, mest för att vi var lite snälla. Faktiskt så var det bara jag som hade läst ut den, så vi djuplodade oss inte direkt.
Vi hade alla (3) haft ungefär samma problem med den. Det här inte en roman av den vanliga skolan, den har liksom ingen början, mitt och slut utan känns väldigt flytande. Känslan vi hade var att man hade kunnat läsa de olika styckena i nästan vilken ordning som helst. De är prosaiska och har ett helt unikt bildspråk.
Vi kom även överens om att Herta Müller var förtjänt av sitt Nobelpris. Just hennes unika sätt att skriva på, och den viktiga berättelse hon har att förmedla, motiverar till priset. Sedan är hon även relativt ung i Nobelpris-sammanhang (57) så hon har nog nytta av prissumman i sitt författande. (Jag ställde mig lite frågande till vad Doris Lessing använde sin prissumma till. Champagne kanske? Eller bara äran?)

Eftersom vi upplevde att Herta Müllers roman var tung och nästan lite avskräckande, så valde Perny en helt annan typ av roman till nästa tillfälle.


"Chicklit" på hög nivå (hoppas vi) i form av boken "39årskrisen" av Jane Green. 4 veckor har vi på oss. Vill ni vara med, så fråga mig eller Perny om detaljer, sådant tar vi lite privat. ;)

Nästa gång är det H:s tur att välja bok. Bibeln kanske?