onsdag 26 maj 2010

Grönsallad

Jag har ätit igen. Och uppfunnit en superdupergod sallad. Som bara jag åt. Älskade maken är nämligen i huvudstaden på kurs. Och barnen är lite tjuriga när det kommer till gröna grejer.


Jag ville verkligen ha salladen grön, så det bidde inga tomater eller annat tjafs i den här inte. (Fast ett gäng gröna oliver hade ju passat - att jag inte tänkte på det!)

Nåja, jag gjorde som så att jag hackade en bit gurka och blandade detta med strimlad romansallat, strimlad basilika, hackad koriander, hackad mynta och bladpersilja.
Till detta busenkel vitlöksvinägrett med lika delar olivolja och vitvinsvinäger, lite granna flingsalt och en skivad vitlöksklyfta. Blir bara godare ju längre den får dra.

Salladen låg bredvid ungsstekt kyckling som jag kryddat upp med salt, peppar och hett paprikapulver. På stekskyn gjorde jag en sås med creme fraishe och lite kycklingfond, och till detta ris. Så gott!

Stackars älskade maken som inte var hemma och fick smaka.