torsdag 19 augusti 2010

Födelsedag!

Igår fyllde min lilla prinsessa 7 år! Och jag vet att det bara är 6 ljus på tårtan, räknade lite fel och trodde inte jag behövde fler förrän det var försent.


Hon hade beställt denna skapelse, hämtad ur Arla Kökets receptfolder 2/10.

Brownietårta med blåbärsmousse

Browniebotten:
150 g mörk choklad
100 g mjukt smör
2½ dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader klipp en rundel av bakplåtspapper och lägg i bottnen på en form med löstagbar kant.
Smält chokladen i mikro.
Rör ihop smör och socker. Rör ner äggen ett i taget. Sikta ner kakao, vaniljsocker och smör. Rör till en slät smet. Blanda ner chokladen.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt kakan kallna i formen.

Blåbärsmousse:
6 gelatinblad
250 g blåbär
3 äggulor
1 dl florsocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Mixa blåbären till en fin puré. Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt och blanda med blåbären.
Ta upp gelatinbladen och smält dem på låg värme i en kastrull. Rör ner dem i äggsmeten. Blanda ner gräddfilen. Vispa grädden och vänd ner den i smeten.
Häll smeten i formen ovanpå den kalla kakan. Låt stå i kylen minst 5 timmar.

Ta kakan ur formen och garnera efter tycke och smak.

Lilla E tyckte inte blåbärsmoussen var så god, och i sanningens namn har hon kanske lite rätt i det. Jag tror jag skulle ta bort gräddfilen och kanske ta mer grädde om jag gjorde om den här. Gräddfilen gav en lite syrlig smak, som jag inte helt gillade. Men bottnen var gudagod!

För att runda av sin dag bet lilla E dessutom på lite kylskåpskall choklad. Så nu har hon en STOR tandglugg i överkäken. Tappade en tand, minsann.