lördag 25 juni 2011

Noveller

Läser en novellsamling just nu av Alice Munro. När det är dags för Nobelpris i litteratur brukar hon nämnas och hon har tilldelats Man Booker international prize, och det är inte föraktligt. Enligt New York Times så: " Alice Munro kan med fog kallas den bästa nu verksamma skönlitterära författaren i Nordamerika."

Alltså tycker jag att den här boken är skittråkig.


Jag har nu läst 4 av 12 noveller och jag tycker inte alls om dem. De griper inte tag i mig ett dugg, och om man nu skriver i novellform är det viktigt som attan att man fångar sin läsare redan i de första meningarna. Jag blir bara grusig i ögonen och uttråkad.

Så jag kommer lägga ifrån mig denna lilla novellsamling. Läsa en novell lite då och då, istället för alla på en gång. Med tanke på att jag just nu har närmare 20 böcker som pockar på min uppmärksamhet, kan det vara ett bra val.

Jag tror jag börjar med "Styggelsen".....