torsdag 11 augusti 2011

Faktafel

Okej - jag erkänner. Jag är inget stort fan av Asterix. Jag läste albumen som barn och fnittrade kanske lite, filmerna tycker jag är sorgligt dåliga. För ja - filmerna bor i mitt hus. Och barnen älskar dem. Igår tittade de på "Asterix 12 stordåd" och jag satt bredvid och storknade.


Jag vet att det är barn som är målgruppen är, just därför blir jag lite extra sur när det är uppenbara faktafel i barnfilmer. Ett av stordåden är tydligen att Obelix ska äta en massa. Han reagerar på någon sorts dekor runt ett vildsvin som kocken förklarar att han har hittat på och gjort "av en knöl som växer i jorden". Vi pratar pommes frites här.

Nämen hoppsan! Här blev det visst lite fel! Asterix utspelar sig under samma period som Julius Caesar härskade i Rom. Han blev mördad år 44 e.Kr. Potatisen kom till Europa på 1500-talet, hitplockad från Sydamerika. Ett litet glapp om ett och ett halvt tusen år... Ett ganska stort glapp.

Undrar hur många barn som tror att pommes frites uppfanns av gallerna? Eller det kanske bara är jag som är lite kinkig?