onsdag 3 augusti 2011

Tvenne recept

Ibland bara måste man få äta pannkaka med sylt till lunch. Och dricka lite mjölk. Om jordgubbssylten dessutom är hemmagjord blir det extra gott.

Jag lagar pannkaka enligt receptet 1+1=2, och så lite salt och smör. Alltså 1 dl mjölk + 1 ägg + 2 dl mjölk. Eller så här om jag lagar till mig och barnen:


Pannkaka

3 dl mjöl
1 krm salt
6 dl mjölk
3 ägg
ca 25 g smält smör

Smält smöret. Rör ihop mjölet med saltet. Vispa ner mjölken lite i taget för att få en klimpfri smet. Vispa ner äggen ett i taget samt det avsvalnade smöret. Låt smeten svälla en stund och grädda sedan pannkakor (eller plättar).


Ser ni vilka skojiga gurkor jag fick av föräldrarna. Taggiga och fula, men smakar precis som vilken gurka som helst. Dock fick jag dem i sådana mängder att jag inte vet vad jag ska göra med dem, men så kom jag på det. Pressgurka! Minus pressen då såklart. Här är recetet jag utgick från.

Pressgurka

½ slanggurka
finhackad persilja
2 msk ättikssprit
1 dl vatten
3 msk socker
1 krm salt
lite vitpeppar

Skala gurkan och skiva den med osthyvel. Blanda ihop lagen och häll den över gurkan så den hinner dra minst en halvtimme. Rör ner persilja.

Oftast gör jag denna gurkinläggning i en skål, men nu gjorde jag dubbel sats av lagen och hällde över så mycket gurka jag fick plats med i en tjusig burk. Den håller inte i evigheter, men en vecka eller två i kylskåp borde den palla med. Om den inte är uppäten innan dess...