fredag 29 november 2013

FredagsFilmen: Truman show

Jag var inne och tassade på det igår, att älskade maken och jag snabbt fann att vi båda gillade Peter Weirs filmer den där kvällen vi träffades. Just då var han bioaktuell med den film som sedan blev den första film vi såg på bio tillsammans, och som idag får vara FedagsFilm, nämligen "Truman show".
Om jag inte missminner mig var det här första gången man fick se Jim Carrey i en film som inte baserades främst på hans förmåga att göra roliga miner, här får hans talang som skådespelare verkligen lysa igenom. Och det här är verkligen en liten pärla.

Bildkälla Jonathan Rosenbaum
Truman Burbank bor i en liten stad som han aldrig har lämnat. Hans liv är idylliskt, han har en vacker fru, trevliga vänner och grannar och ett bra jobb. Vad han inte vet är att allt omkring honom är en lögn.
Redan som spädbarn blev han utvald att leva sitt liv framför kamerorna, ovetandes om att hans liv är en tv-show, att staden har lever i i själva verket är en tv-studio och att alla människor omkring honom är betalda skådespelare.


Jag har funderingar på det här med FredagsFilmen. Jag har hållit på med det i snart två år nu och jag börjar känna mig lite... Ja, jag har svårt att komma på filmer att skriva om helt enkelt. Vilket kanske är konstigt med tanke på att jag har film som hobby - typ.
Men kanske att jag inte kommer skriva om film varje fredag i fortsättningen. Vi får se.