onsdag 6 november 2013

The land of stories: The Enchantress returns

Chris Colfer-besattheten fortsätter. Jag har liksom ingenting emot att ha blivit besatt på det här sättet eftersom jag får läsa bra berättelser på köpet. Jag gillar verkligen att läsa om tvillingarna Alex och Conner och deras äventyr i sagovärlden. Och med tanke på slutet i den här boken så är jag himla glad att det kommer komma minst två böcker till. Herr Colfer har nämligen kontrakt på två romaner till och en sagobok. Och eftersom jag följer honom på Instagram råkar jag veta att han just nu skriver på bok tre. Har inte riktigt koll på när den kommer men jag har för mig att den är på g någon gång under nästa år. Längt!

Bildkälla AdLibris
Boken utspelar sig ett år efter händelserna i "The land of stories: The wishing spell". Alex och Conner är tillbaka i skolan. Alex arbetar extra hårt för att så småningom komma in på ett bra universitet och Conner har funnit en ny passion i att skriva. De saknar dock sin farmor och äventyren de upplevde i Sagovärlden är ett kärt samtalsämne.
Deras mamma har dessutom börjar umgås flitigt med sin kollega Dr Bob, och snart förstår tvillingarna att det är äkta kärlek mellan de två. En dag som skulle ha blivit fantastiskt slutar dock som en mardröm då tvillingarnas mamma blir kidnappad - av en ondskefull förtrollerska från Sagovärlden, som planerar världsherravälde. Och vem säger att hon är nöjd med bara Sagovärlden?
Alex och Conner tar sig tillbaka till Sagovärlden för att rädda sin mamma. Till sin hjälp får de några gamla vänner och en osannolik sextett ger sig ut på nya äventyr. Ska de hinna innan allt är försent?

Mitt betyg på den här blir återigen 4/5. Den var kanske lite trögstartad - jag tycker inte det är så jättespännande att fälja tvillingarna i vår värld nämligen, och det tar ett bra tag för dem att komma till Sagovärlden så att äventyren kan börja. Men väl där går det i ett rasande tempo, och jag grät riktigt mycket när boken tog slut. "I need a moment" som jag sade till älskade maken innan jag kunde berätta varför jag var lite upprörd.