fredag 31 januari 2014

FredagsFilmen: Bus Stop

Dagens FredagsFilm har jag inte sett sedan jag var ganska liten. Jag älskade den då, men nu så här i vuxen ålder när jag ser tillbaka på vad den verkligen handlar om så undrar jag - är man riktigt klok egentligen? Det här är en film som troligtvis aldrig skulle kunna göras idag. "Bus Stop" handlar i grund och botten om att tämja en kvinna, bryta ner henne och göra henne till sin - allt förklätt till en romantisk komedi.

Bildkälla ImpAwards
Rodeocowboyen Bo Decker har förälskat sig i sångerskan Cherie och bestämt sig för att henne ska han ha. Hon lyckas fly till Los Angeles, men han hittar henne och tvingar med henne på en buss till hans hemstad där hon ska bli hans fru. På vägen dit stannar bussen vid Grace's café eftersom vägen är blockerad. Vid det här laget vet alla om kidnappningen men Bo är bestämd - Cherie ska bli hans.

Ja - ni hör ju. Så klart blir det ett lyckligt slut på den här filmen också, men vägen dit torde kunna lämna en dålig smak i munnen om man ser på den med moderna glasögon.
Med det sagt - jag älskar Marilyn Monroe och det här är en av de filmer jag önskade att jag hade i filmsamlingen men inte har där. Hur ofräsch den än kan kännas.