onsdag 22 januari 2014

Saker jag är trött på


  • Artiklar i kvälls- och skvallerpress om "stilmissarna på röda mattan".
    Vem som begått stilmissarna? Kvinnor så klart. Kan jag få en motsvarande på männens stilmissar?
  • Artiklar i kväll- och skvallerpress om "hur männen vill ha oss".
    Jaha - "män" gillar inte att jag har rött läppstift? Titta bort då för jag gillar att ha rött läppstift och jag skiter högaktningsfullt i vad "män" tycker. "Män" gillar inte att jag har leggins? Titta bort då för så länge de är bekväma så har jag dem på mig. Och förresten - vilka är de här "männen" som bestämmer vad alla män på hela planeten tycker? Kan vi få en artikel eller 10.000 där en panel på 5 kvinnor bestämmer hur alla män ska vara? Som en motpol liksom? Inte? Gud så förvånad jag blev över det eller inte.
  • Artiklar i kvälls- och skvallerpress om hur jag "snabbt får en platt mage" eller hur jag "går ner 1 kilo i veckan med den nyaste innedieten".
    Alltså - jag orkar inte. Skit på er.
  • Överhuvudtaget artiklar i kvälls- och skvallerpress som gång på gång talar om för mig att jag absolut inte duger som jag är. För att jag är kvinna. För att jag har trivselkilon. För att jag gillar att klä/sminka mig som jag gör. 
  • Och jag blir lite extra förbannad när det som ett litet alibi för 5 miljarder artiklar om hur dum/värdelös/ful/äcklig/klantig etc jag/alla världens kvinnor är och vilka hemska fel vi hela tiden gör, kläms in en artikel eller två om hur "naturligt är vackert". "Öka din självkänsla." (Ja - det kan jag ju behöva göra när jag precis har läst om att det är tväräckligt att jag inte rakat benen på två veckor.) "Var dig själv." (Men nej - ni har ju 875 andra artiklar om att den jag är inte duger.)
    Det funkar inte så att ett par artiklar för att boosta någons självkänsla omintetgör alla skriverier om hur vi inte duger.
Rekommenderar en titt på den här filmen. Kaylee är lika trött som jag. Minst.