söndag 12 januari 2014

Bokåret 2013

Så. I morse kom jag så äntligen för mig att göra min årliga boksummering. 2013 är ju ett par veckor bort vid det har laget så det var ju på tiden. Ser man till de romaner jag har läst ser det onekligen ganska fattigt ut med tanke på hur mycket jag påstår att jag läser. Men grejen är ju den att jag läser mest fanfics nuförtiden. Enorma mängder sådana faktiskt och några av dem har jag läst mer än en gång (vissa har jag nog läst 5 gånger till och med). Vänta ett tag så ska jag räkna hur många fics jag läst... 
157... Ooooops. Inte undra på att jag nästan bara läst Plejadböcker - hur har jag hunnit med något annat överhuvudtaget liksom? Tydligen läser jag snabbt.
I varje fall - en liten summeringen av de faktiska böcker jag läst. Sådana där med trycka bokstäver på en sida eller 300 (eller mer).


Antal böcker: 15. Skitlite ju.
Klassiker: 1 - "Rebecca" av Daphne de Maurier.
Herrar/damer: 7/8
Utländska/svenska: 14/1
På engelska: 8 (alla ficsen är på engelska också, så det kanske inte är så konstigt att jag tänker på engelska numera)
Undanlagda: 1 - "Tess of the d'Urbervilles" av Thomas Hardy.
Bäst: Jag har gett en enda bok en femma i betyg förra året och självklart hamnade den hos "The fault in our stars" av John Greene. Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger - alla borde läsa den. Alla.
Sämst: Den bok som jag gett lägst betyg är "Huliganerna kommer på besök" v Jennifer Egan som jag gav 1,5. Mellan varven glömmer jag bort att jag ens har läst den. Kanske inte är så konstigt med tanke på att det tog ungefär ett toalettbesök att glömma vad jag läst om överhuvudtaget...
Snittbetyg: 3,3.

Och dessa 15 titlar har jag läst (siffra inom parentes mitt betyg):

  • Sju jävligt långa dagar (This is where I leave you), Jonathan Tropper (4/5)
  • Norweigan wood (Noruwei no mori), Haruki Murakami (3/5)
  • Struck by lightning: The Carson Phillips journal, Chris Colfer (4/5)
  • The land of stories: The wishing spell, Chris Colfer (4/5)
  • Niceville (The help), Kathryn Stockett (4/5)
  • The wind through the keyhole, Stephen King (3/5)
  • Huliganerna kommer på besök (A visit from the goon squad), Jennifer Egan (1,5/5)
  • Silence, Becca Fitzpatrick (3/5)
  • Finale, Becca Fitzpatrick (3/5)
  • Rebecca, Daphne de Maurier (4/5)
  • Hemligheten på Mercy close (The mystery of Mercy close), Marian Keyes (2,5/5)
  • The land of stories: The Enchantress returns, Chris Colfer (4/5)
  • Sonjas sista vilja, Åsa Hellberg (2/5)
  • Själlös (Soulless), Gail Carriger (2/5)
  • The fault in our stars, John Greene (5/5)