torsdag 21 januari 2016

Säsongssammanfattning: Peaky blinders, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jodå, jag hittade något nytt att titta på. Valet föll på verklighetsbaserade brittiska gangsterdramat "Peaky blinders" vars tredje säsong kommer i april - tror jag. 6 avsnitt per säsong går fort att se.

"Peaky blinders" baseras på ett verkligt gäng som huserade i Birmigham i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Serien tar sin avstamp 1919 och i centrum har vi Tommy Shelby, spelad av Cillian Murpphy, krigsveteran från slagfälten i Frankrike som försöker styra familjens illegala vadslagningsbyrå med bröderna Arthur och John. Till Birmingham kommer polisen Cambell, spelad av Sam Neill, för att "röja upp". Vi kan väl säga som så - man håller på brottslingarna i den här serien.


Bildkälla 

Favoritavsnitt: Det är svårt att välja favoritavsnitt i den här typen av serien som dels bara har ett fåtal avsnitt att välja från, dels har avsnitt som nästan sömlöst hör samman med varandra. Men jag gillade säsongens sista avsnitt som verkligen får en att längta efter mer. Cliffhangervarning!

Favoritkaraktär: Klart man gillar Tommy! Och jag tycker även hejdundrande mycket om Polly. Det är det här med starka kvinnokaraktärer.

Favoritpar:  Mnja. Visst förekommer det både en och annan svängom i sänghalmen, men jag glömmer gärna bort dem till förmån för annat i den här serien. Inget alltså. Kan så klart ändras.

Bäst i säsongen: Kostymerna. Alltså - hallå? Hur snygga som helst ju! Vill helt plötsligt ha en helt ny garderob i en helt ny stil.  

Värst i säsongen: Jag har tydligen drabbats av någon sots trötthet över användandet av modern musik i historiska miljöer, för här tyckte jag inte alls om det. Förutom kanske användandet av Nick Cave and the Bad seeds gamla slagdänga "Red right hand" som titelspår.

Övriga kommentarer: Jag hade tänkt att jag skulle varva den här serien med an annan, men med den cliffhangern vet jag inte om jag pallar det. Jag passar också på att stämma in i hyllningskören till den här serien. *harklar sig* *tar ton*