lördag 16 april 2016

Säsongssammanfattning: Shameless, säsong 6

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jag valde att se säsong 6 av "Shameless" i efterhand. Jag hade nämligen inte alls lust att se den när den började gå i januari, eftersom jag fått veta att en av mina favoritkaraktärer inte skulle vara med längre. Jag var faktiskt inte säker på att jag skulle titta överhuvudtaget, men så tänkte jag "äh, bara ett avsnitt" och nu sitter jag här en knapp vecka senare och har sett hela säsongen. Det är sådan kvalitet på den här serien att har jag väl börjat går resten av bara farten.

Bildkälla Showtime

Favoritavsnitt: 6x08 "Be a good boy. Come for grandma." Carl erkänner att han vill komma ifrån gänglivet.
6x12 "Familia supra gallegorius omnia!" Fionas bröllopsdag är här. Tyvärr dyker Frank upp.

Favoritkaraktär: Svårt att säga. "Shameless" känns mer och mer som Fionas serie, och det är ju svårt att inte gilla henne. Den här säsongen kom jag dock på mig själv med att ha en synnerligen stor soft spot för Carl. Hans story arc är en av säsongens bästa.

Favoritpar: Fiona och Sean. Även om...

Bäst i säsongen: Syskonkärleken i den här serien är himla fin att se. De kan vara hur osams som helst, men de ställer ändå alltid upp för varandra - oavsett om det gäller en tonårsgraviditet, få någon att inse att denne har alkoholproblem eller att komma ur ett gäng.

Värst i säsongen: Jag var så ledsen över att Lip lät sin affär med Helene gå så långt att den fick möjlighet att krossa hans hjärta. För där kom alkoholismen och självsabotaget av hans akademiska karriär. 

Övriga kommentarer: Det är klart med säsong 7. Min gissning är att den kommer i januari 2017, så det är bara att vänta.