onsdag 27 april 2016

Säsongssammanfattning: Lucifer, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jag har följt tre serier veckovis under våren som alla har avslutats de senaste veckorna, och av dem har jag tyckt allra bäst om "Lucifer". Jag såg pilotavsnittet av den här serien redan i september. Jag vet inte om det var en pre-view eller om avsnittet hade läckt, men hur som fick jag mersmak och såg mycket fram emot att få stifta närmare bekantskap med Lucifer Morningstar.

Serien är baserad på DC Comics "Sandman" och spin offen "Lucifer".
I centrum för berättelsen har vi alltså djävulen himself, Lucifer Morningstar, som bestämt sig för att ta semester på obestämd tid - helst för alltid. När en vän till honom mördas får han kontakt med polisen Chloe Decker som han känner en märklig dragning till. Han bestämmer sig för att det är roligt att lösa brott, och med hans speciella förmågor är han ofta till hjälp.
Hans bror, ängeln Amenadiel, försöker dock få honom att återvända till helvetet för att återskapa balansen mellan gott och ont.

Bildkälla We got this covered

Favoritavsnitt: 1x07 "Wingman" Lucifer försöker få tillbaka innehållet i sin stulna container och får hjälp från oväntat håll.
1x09 "A priest walks into a bar" En präst söker Lucifers hjälp för att komma åt en misstänkt knarkliga i hans kvarter. Lucifer är till en början hånfull till prästens tro, men ser snart saker ur ett nytt perspektiv.
1x13 "Take me back to hell" Lucifer misstänks för mord och för att rentvå sitt namn tar han hjälp av både Chloe och Amenadiel för att hitta den riktige mördaren.

Favoritkaraktär: Lucifer! Och Maze går inte av för hackor hon heller.

Favoritpar: Gissar mig till att det kommer vara endgame Lucifer och Chloe här, men än så länge kan jag inte påstå att jag bryr mig.

Bäst i säsongen: Att Lucifer har tröttnat på sin tilldelade roll och ifrågasätter den och hur lätt det är för människor att skylla på djävulen i stället för att ta eget ansvar. Så jag gillar hans besök hos psykologen lite mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

Värst i säsongen: Jag tycker kanske inte att Lauren German, som spelar Chloe, är någon toppenskådis direkt. Samma ansiktsuttryck och tonfall ungefär hela tiden, vad som än händer omkring henne. 

Övriga kommentarer: Det kommer en andra säsong men jag vet inte hur lång den blir eller när den kommer. Som tur var avslutades den första säsongen inte med någon olidlig cliffhanger, så jag orkar nog vänta.