tisdag 26 april 2016

En självisk lista

Jag gillar listor. Jag blev taggad av en kompis på Tumblr med följande lilla frågeformulär och tänkte att det var utmärkt att överföra hit också. Bara för att jag kan.

1. 3 favoritböcker?
Inte en rolig fråga för en bokälskare må jag säga. "Boktjuven" av Markus Zusak, "Cloud Atlas" av David Mitchell och "Stolthet och fördom" av Jane Austen. Men det finns säkert 1000 titlar till...

2. Favoritplagg?
Vad som helst som är mjukt och gosigt. Jag älskar leggins, huvtröjor och pyjamas.

3. Om du kunde ha vilket husdjur som helst, vilket skulle det då vara?
Jag har som bekant två galna katter, men har velat ha hund sedan jag var liten. Shiba! Men om jag får välja vilket djur som helst - en räv. Självklart. Jag älskar rävar!

Bildkälla Cutest paw


4. Din idealdate?
Film och middag. Eller middag och film. När man har varit gift i snart 16 år så är man glad för alla chanser man får att spendera egentid med älskade maken.

5. Din idealpartner? Personlighet och utseende?
Jag tänkte faktiskt på det här nyligen. Att även efter 17+ år tillsammans så blir jag fortfarande glad när jag träffar älskade maken efter att vi varit ifrån varandra, om än bara över en arbetsdag. Han gör mig lycklig helt enkelt. Han är snäll, bra med barnen, får mig att skratta, håller om mig när jag behöver bli omhållen och lämnar mig ifred när jag behöver utrymme. Och han har de vackraste ögonen!

6. Om du kunde ha vilket jobb som helst, vad skulle det vara?
Någonting med böcker. Jag ångrar att jag inte utbildade mig till bibliotekarie. Eller så skulle jag vilja ha en bokaffär med både begagnat och nytt. Med mysiga små hörnor där man kan sitta och läsa. lite lagom dammigt och in-nött sådär.

Bildkälla Ambient mixer

7. Favoritkändis?
Beror på vilket humör jag är på.

8. Favoritmåltid?
På dagen? För i så fall är det middagen när vi sitter ner tillsammans och äter. Och då älskar jag att äta risotto med citronpesto, som är älsklingsrätten just nu.

9. Beskriv ditt rum.
Jag har ett hus och inget rum i det är helt och hållet "mitt". Men det är överlag ganska ljust och luftigt här hemma. Och fullt med katthår.

10. Ditt drömhus?
Det jag bor i. Det var inte ett drömhus när vi flyttade hit, men nu är det hemma och jag älskar det.

11. Hur många barn vill du ha och varför?
Jag har tre och det blir inga fler. Jag fick första när jag var 21 och sista när jag var 32, så jag känner att jag har gjort mitt. Varför just tre? Ingen aning. Det bara blev så.

12. Vad gör du på din fritid?
Hela tiden alltså eftersom jag är arbetslös? Jag läser mycket, ser mycket på tv och jag tycker om att laga mat.

13. Vilket projekt jobbar du med just nu?
Inget alls faktiskt.

14. 3 favoritfilmer?
Ännu en sådan där nästan lite elak fråga. "Den tredje mannen", "Stand by me", "Cloud Atlas" och ungefär 1000 andra filmer.

15. Vad är du passionerad över?
Nagellack.

Min lackblogg


16. Beskriv en dröm du har haft.
När mamma gick igenom sin cancerbehandling drömde jag att hon krympte av sin medicin och jag bar henne i min ficka.

17. Beskriv en bra dag.
En dag då jag har lärt mig någon nytt är ofta en bra dag. Fortsätt vara nyfiken! Jag tror det är ett sätt att hålla sig ung i sinnet och alert i största allmänhet.

18. Har du någonsin fått hjärtat krossat? Hur?
Om! Min första pojkvän var otrogen mot mig. Det var hjärtekrossande på riktigt. Tog lång tid innan jag vågade lita på någon igen.

19. Vad gör du för att muntra upp dig själv? 
Lyssnar på bra musik. Dricker te. Läser lite - eller mycket. Sjunger ett mantra, eller sjunger med i sång på radion. Jag har en sing-along-spellista på Spotify.

20. Beskriv ditt lyckliga ställe.
Det finns ett ställe i Kilsbergen som jag älskar. När man åker dit tidigt på våren eller efter en period med mycket regn så finns det så många som tre vattenfall där. Bara att vandra dit är härligt, längs en bäck. Ibland ser vi en orm också. Och när man kommer fram är det enda man hör naturen omkring en. Underbar plats att meditera på. Jag försöker få till en utflykt dit varje år.