onsdag 11 maj 2016

Chokladbollens dag

Enligt reklamutskick från min lokala Ica Maxi så är 11 maj chokladbollens dag, och en sådan dag måste självklart firas. Med en omgång chokladbollar så klart. Har barnen tur finns det några kvar när de kommer hem från skolan.

När jag var yngre var det inte ovanligt att jag och mina kompisar gjorde chokladbollar tillsammans. Varje dag. Kalorier? Vad är det? Det var dock inte alltid vi orkade rulla bollar av smeten, så det förekom både ätande direkt ur skålen och chokladbollstårtor - alltså på en tallrik utplattad smet dekorerad med pärlsocker. 

Namnet då? För jag växte upp på en tid då jag inte kallade det här för chokladboll. Jag har slutat använda det där andra namnet av den enkla anledningen att jag inte vill vara elak. Och om någon blir ledsen, sårad och förminskad om jag skulle kalla chokladbollen för något annat, så gör jag inte det. Det är en boll med chokladsmak liksom, svårare än så är det inte. Be kind. Rewind.


Chokladbollar

100 g rumsvarmt smör
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2½ dl havregryn

Blanda ihop allting väl. Forma små bollar och rulla dem i riven kokos eller pärlsocker. Ställ i kylen minst 20 minuter innan de äts. Förvaras kallt!

Smakvariationerna här är många. Vanligast är så klart att addera 1 msk kallt kaffe i smeten, men det gr jag inte värst ofta. Idag hade det nog hamnat i smeten om det funnits kaffe kvar i kannan, men det fanns det inte.
Man kan göra kokosbollar också. Byt bara ut havregrynen mot 3 dl riven kokos och rulla bollarna i ännu mer kokos.
Vad man rullar i är en smaksak. Jag föredrar riven kokos framför pärlsocker för att jag tycker det blir för sött annars. Vill man ha partybollar kan man rulla dem i strössel, antingen chokladströssel eller sådant där färgglatt.