måndag 4 maj 2020

Böckerna i april

Till min egen förvåning hann jag läsa ut sju böcker i april. Jag skriver förvåning, för en ganska lång bit in i månaden gick det trögt med läsningen, oavsett hur bra boken än var. Det var svårt att motivera mig till att läsa och när jag väl satte igång så läste jag kanske bara ett eller två kapitel. Och det är lite i ett svep för att vara jag.
Men. Sju utlästa böcker blev det alltså. I ordningen uppifrån och ner.


"En enda risk" av Simona Ahrnstedt är den avslutande delen i "En enda"-trilogin. Drev mig till vanvett med att påstå att Kiruna ligger i Norrbotten, men var bäst av de tre med facit i hand. Betyget blev 4/5.

"Vengeful" av V.E. Schwab blev aprils favoritbok. En uppföljare till "Vicious" som länge var en ensambok, men nu verkar det som att en del tre kommer komma i den här serien. Längtar redan. Betyget blev även här 4/5.

"Vänförfrågan" av Laura Marshall var föremål för Plejadernas senaste träff. Lättläst kriminalthriller av teflontyp. Lika lätt att glömma som att läsa. Plejadernas medelbetyg blev 2,3/5. Jag gav 2/5.

"Avrättningarnas blodiga historia" av Jonathan J. Moore var aprils månadsbok som jag läste ut långt i förväg. En uppslagsbok i otäckheter vi människor utsätter varandra för, ibland in i våra dagar. Bristande källförteckning som störde mig. Betyg 3/5.

"Snow falling on cedars" av David Guterson hade jag svårt att komma in i och den kändes lite långrandig emellanåt. Men det var något med den som kändes så fint, och jag har tänkt på den mycket sedan jag läste den. Betyget blev 4/5.

"Frukten av ett brott" av Trevor Noah är hans memoarer om uppväxten i Sydafrika. Om apartheid, om att ha svårt att finna sin tillhörighet, och mycket om hans mamma. Också den här boken fick betyget 4/5.

"Restless" av William Boyd var den bok i Bloomsbury Modern Classics som jag i förväg var minst sugen på att läsa. Kanske var det därför jag hade svårt att riktigt tycka om denna spionthriller. Betyget blev ändå 3/5.