fredag 3 november 2023

Böckerna jag läste ut i oktober

Oktober var en hyfsat bra läsmånad för mig. Jag lyckades läsa ut fem böcker, trots att jag hade dagar då jag läste ytterst lite. Så jag är nöjd. Som vanligt tänkte jag visa upp dem i all sin prakt, och också som vanligt läste jag ut dem i ordningen uppifrån och ner.


"Wolves of the Calla" av Stephen King är den femte boken i serien om Mörka Tornet. De tre sista böckerna bildar nästan en egen trilogi, och tonen känns lite annorlunda mot de tidigare böckerna. 
I den här boken får Roland och hans ka-tet i uppdrag att försöka rädda en by från de barnkidnappare som drabbar dem en gång per generation. Samtidigt ökar hotet mot Tornet, och Roland och hans vänner behöver resa till en annan dimension för att förstå hur det kan räddas.
Betyget blev 4/5.

"Ett otänkbart öde" av Simona Ahrnstedt blev ett kärt återseenden av slottet Wadenstierna, om än bara för en stund. Lite copy/paste-varning från "Överenskommelser", men ändå en fin berättelse om Alexandra, som vill leva ett friare liv, och Atle som arbetat sig upp från ingenting.
3,75/5 blev mitt betyg på den här berättelsen.

"Pride and prejudice" av Jane Austen behöver ingen närmare presentation antar jag. Om Elizabeth Bennet och Mr Darcy, och deras krokiga väg till kärleken. En av mina absoluta favoritböcker, och som sådan fick den såklart betyget 5/5.

"Lysande utsikter" av Charles Dickens var min månadsbok i oktober. Handlar om föräldralösa Pip som får chansen att bli en fin herre, men lyckas sisådär med det.En väldigt lång bok för så pass lite handling, tyckte jag. Betyget blev 2,5/5.

"Väggen" av Marlen Haushofer är den senaste boken att läsas för bokcirkeln Plejaderna. Vi har inte setts än, så jag säger inget mer om boken än att den är skriven av en österrikisk författare för 60 år sedan, och handlar om en kvinna som en dag vaknar upp till en värld där bara hon finns kvar bakom en osynlig vägg.