lördag 1 januari 2011

Bokåret 2010

Dags att göra min årliga summering av böcker jag har läst. Jag har ju redan visat min topp 10, men här följer lite övriga fakta:

  • Jag har läst 43 böcker under 2010.
  • 26 av dessa var skrivna av kvinnliga författare, 17 av karlar.
  • Jag lyckades bara läsa en enda svensk bok på hela året "Klockan 21:37" av Karin Alfredsson. Ingen favorit direkt...
  • 16 av böckerna var på engelska.
  • 2 var skrivna av Nobelpristagare: "Hjärtdjur" av Herta Müller och "Lord of the flies" av William Golding.
  • 3 var så kallade klassiker: ovan nämnda "Lord of the flies", "1984" av George Orwell och "Jane Eyre" av Charlotte Brontë.
  • Årets bästa bok (kan jag säga det tillräckligt många gånger?) var "Boktjuven" av Markus Zusak.
  • Årets sämsta bok var "Resehansbok för singlar" av Liz Tuccillo. "Cirque de freak" av Darren Shan var rätt så usla de med, alla 3... skiter i att läsa följande 9 böcker i den serien.

2010 var även året jag slutade fundera på en bokcirkel och verkligen drog igång en. Från ursprungliga 3 deltagare är vi nu 7 stycken! Vi har hunnit avhandla 6 böcker hittills och jag ser fram emot att se vilka vi betar av under 2011.

Fram till dess har jag lite drygt 10 titlar som ligger och väntar på att bli lästa av mig. Bland annat 2010 års Nobelpristagare i litteratur, Mario Vargas Llosa. Pappa vet vad jag vill ha i julklapp minsann! Och så ska jag läsa klart bokserierna om Roland Dechain och Harry Potter.

Gott nytt bokår!