onsdag 9 mars 2011

40 dagar och 40 nätter

Första dagen i fastan.
För flera år sedan blev jag lite extra nyfiken på vad fastan innebar för de kristna. I det fallet kände jag att jag hade mer koll på ramadan faktiskt. Så jag googlade en tråkig dag på jobbet och läste massvis av artiklar i ämnet.
På det stora hela kan man säga att fastan är ett tillfälle att få syndernas förlåtelse genom att göra bot i 40 dagar. Det börjar på askonsdagen, som alltså infaller idag, och pågår fram till påsk. Långfredagen är fastans sista dag.
Att det heter askonsdagen beror till stor del på att den som kände att den behövde någon typ av förlåtelse kunde bege sig gudstjänsten i kyrkan och där fick man ett kors av aska ritat i pannan. Sedan var det fasta, inget kött, och inga kyrkobesök förrän till långfredagen. Om man då ansågs ha gjort tillräckligt för att rädda sin arma själ så fick man syndernas förlåtelse. Av prästen.

I en modernare tappning har fastan blivit ett tillfälle att avstå. Jag har läst att det är vanligt med internet-fasta bland de moderna utövarna. Alltså att avstå internet och mobiler under fasteperioden. Eller i varje fall att avstå Facebook.
Just det där med att avstå från något fastnade jag för, och jag går nu in på min fjärde period där jag avstår.

Jag har valt att avstå från alkohol, godis, snacks, och söta bakverk. Alla som känner mig vet hur mycket jag kommer sakna de där potatisflarnen.
Fastan bryter jag på påskafton. Oftast med ett glas vin eller flera, och ett påskägg fyllt med det godis jag varit mest sugen på. Det brukar bli lakrits. Eller chips.
På köpet brukar jag bli något kilo lättare.

Men jag jobbar lite extra med min själ också. Den här gången har jag tänkt att jag ska jobba med samma mantra under hela fasteperioden. Lite härlig mantrasång för mig, med andra ord. Så ska vi se vad det kan ge. Utvärdering efter påsk!