måndag 6 augusti 2012

Plejadernas sommarläsning

Igår träffades Pejaderna hemma hos födelsedagsbarnet H för att diskutera hennes val av bok, Emma Hambergs roman "Baddaren". Och här var det spridda åsikter minsann. Så pass att vi för en gångs skull pratade mer om boken än om andra saker.


Boken handlar om Maja, en konstnär, som bor med sin man Pelle, också han konstnär, på den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern. I ett slott. Som har en övervuxen före detta vacker trädgård och en pool som en tidigare ägare åkt rutschkana ner i från sitt sovrumsfönster. Aaaaaanyhow... Maja saknar inspiration och känner sig allmänt trött och olycklig. Hon bestämmer sig för att starta en simskola för vuxna och en dag mitt i en väldigt varm sommar står alla hennes tre elever där. Trädgårdsmästaren Jens, kulturjournalisten Karin och tonårskillen Alex. Simskolan blir dock inte vad någon av dem räknat med. På två veckor förändras livet för dem alla.

Det här är en lättläst bok, det är inga problem alls att bläddra och gå vidare i berättelsen. Det är nu inte enbart positivt för det leder även till att man liksom flyter ovanpå. Någon av oss sa att det var som att läsa med ett filter mellan sig själv och boken. Man tar inte till sig vare sig text eller persongalleri.
Boken är fullsmockad av sakfel, konstiga meningsuppbyggnader, och skruvade intriger och osannolikheter. Som att ett par flummiga konstnärer skulle kunna köpa denna kulturskatt till ö och fullkomligt köra ner den i slummen utan att några från någon länsstyrelse skulle kunna ha något att säga om eventuella kulturskatter och k-märkningar. Man kände sig lite som Indiana Jones när de festade i gamla kostymer och peruker från 1700-talet. "This belongs in a museum!"
Och så bara det faktum att man skulle kunna få bli simskolelärare utan någon sorts utbildning. Nej, hon läser en bok och pratar med några andra lärare och sedan är det kirrat. Vindruvor som mognar mitt i sommaren? Att man ens funderar en sekund på att prata sex med sina elever? Jag satt och var stundtals arg på den här boken och det idiotiska beteendet som vissa av karaktärerna bjuder på. Så pass att den djupare meningen i romanen, den om att man kanske är en annan person under ytan än den man visar, gick mig obemärkt förbi. Man kan kanske välja vilken typ av bok man ska skriva. Ska det vara en romantisk berättelse, en sexig, en som säger något viktigt, en sorglig, en frigörande, en rolig? Inte allt på en gång - det blir bara rörigt och inte alls så värst underhållande.

Betygen låg på medel eller under medel den här gången. Högsta betyget blev 3,75 och de lägsta 1,5. Gissa om jag gav ett av de där låga betygen? Klart jag gjorde! Medelbetyget hamnade på 2,4.

Nästa träff blir i september och till dess ska vi läsa en bok jag redan läst. Omläsning alltså. Det gör inget för då läste jag den på engelska, nu blir det svenska. Vilken bok? "Liseys berättelse" av Stephen King.