lördag 29 juni 2013

Hur man gör ett glas absint på rätt sätt

Absint kan mycket möjligt vara en av världens mest mytomspunna drycker. Så mycket felaktigheter och strunt som jag har hört om den här drycken så jag nästan baxnar. Numera himlar jag bara med ögonen och skakar på huvudet när folk påstår att man kan bli galen av absint. Källkritik är bra grejer.
Rätt så ofta stöter man på folk som säger att de testat absint och inte tyckt det varit gott. Frågar man dem hur de drack den får man oftast ett av två alternativ till svar. 
1. Jag shotade det.
2. Jag eldade det. 
Tacka fan för att det inte är är gott om man gör så. Absint är väldigt alkoholstarkt och ska spädas. Och man ska aldrig aldrig aldrig eld på en absint, oavsett vad tjeckiska "absintproducenter" säger och vad du har sett på film. Gör så här istället, så är chansen större att du tycker det är gott på riktigt. 


Till att börja med - se till att ha riktigt kallt vatten. Här är min absintfontän laddad med isvatten. Man har alltså inte absint i fontänen utan vatten. Har man en absintfontän är det lättare att låta vattnet sakta droppa ner i absinten, då frigörs doft- och smakämnena på ett bättre sätt och absinten smakar lite godare. Man kan såklart hälla isvatten direkt från en karaff, men det gäller att göra det långsamt. Det tar en stund att få till ett glad riktigt god absint.


Välj din absint. Välj en bra en när du håller på, inte en infärgad med karamellfärg och gjord på fulsprit. Jag har här valt den gröna absinten Vieux Pontarlier med 65% alkohol. Inte sjutton är jag så dum så jag dricker det rent. Min absint är köpt via den här webshopen (fontänen kommer från samma ställe). Det finns mycket skräp som kallar sig absint men på den här sidan hittar du den riktiga varan.


Häll absinten i ett glas. I mitt glas tycker jag det är lagom med en trea absint. På skeden ni ser över glaset har jag placerat en sockerbit för jag vill ha socker i min absint. Det där väljer man dock själv. Älskade maken kan klämma till med två sockerbitar ibland och min vän Perny dricker utan extra socker.


Börja droppa i ditt vatten. Först lite på din eventuella sockerbit så den kan lösa upp sig lite. Sitt gärna och titta när vattnet droppar ner. Absinten kommer bli grumlig men det är som det ska vara - det är så anisoljorna som ska vara din absint beter sig när den kommer i kontakt med vatten. Grumlar den sig inte är det inte en absint. Detat grumlande kallas för att absinten louchar och det är här man kan se den dansande gröna fen i ditt glas. 


Absinten louchar. Om filmen funkar alltså...


Färdig! Jag brukar röra om i absinten när den är klar för att få upp socker som eventuellt hamnat i botten av glaset.


Och sedan dricker du din absint. Förslagsvis iförd huvtröja och ett snajsigt glitterlack från Deborah Lippmann. Skål!

För mer information om absint går det bra att kika in hos min vän, han som har lärt mig allt han vet om absint. Lockat mig i fördärvet, om man så vill. Han har ett litet gårdsdestilleri och en site på internätet som jag varmt rekommenderar.
Det var förresten han som presenterade mig och älskade maken för varandra. Trevlig prick.