lördag 31 maj 2014

Majfavoriter

Snart är maj månad slut, och jag vågar nästan säga att det lurar lite sommar i faggorna. Ser framför mig semester, solvarma jordgubbar, rosévin på altanen och kanske även ett dopp, men det där sistnämnda är inte säkert eftersom jag är norra halvklotets största badkruka.
Vi har dock maj några timmar till och vi kommer fira av månaden med en liten fest för älskade maken. Ser jag fram emot - tårtan är nämligen färdigbakad så det är inte mycket kvar att göra. Mer än att stassa på sig finklänningen och slänga på sig ett ansikte. Fast inte än. Först ska vi se vilka favoriter jag har haft den här månaden.

Födelsedagsbarn: Älskade maken så klart. Som fyllde så där jämnt och fint med något som slutar på en nolla och börjar med en fyra.

Kläder: Jag har numera två par randiga byxor. Som jag har letat har jag letat har jag (vet du referensen är du en person helt i min smak). De jag köpte på Monki förra veckan får väl anses vara favoriterna. Annars är det det där med huvtröjor för gud som jag älskar dem! Kanske har en ny i samlingen. Kanske. Möjligen. Utan någon som helst tvekan.
Gjorde en garderobsrensning i början på månaden också - alltid lika skönt.

Nagellack: Gröna hololacket Lonesome George från Cirque och guldskimrande korallacket Cheeky från Orly är månadens välförtjänta fullpoängare.



Festlighet: Blir det som sagt ikväll när vi firar maken med buller och bång. Varit på bokreleasefest också - inte varje dag man är det.

Frisyr: Färgade håret i början på veckan och blev det ljusaste jag någonsin varit. Börjar vänja mig vid att inte vara väldigt mycket brunett, utan mer åt det ljust bruna hållet. Mörkblond? Kanske? Det syns i varje fall inte så farligt mycket när de grå växer ut, och det var det jag ville uppnå. Fast jag vill fortfarande ha någon sådan där knallig färg i håret.

Upptäckt: Batanun knäckebröd från Pyramidbageriet. Jag äter varianten med solros-, pumpa- och linfrön som om det vore godis. På riktigt supergott, rekommenderas.

Tv-program: Har varit lite dåligt med tv-tittande för mig den här månaden. Vi har börjat kolla på "Doctor Who" igen, men det har jag sett förut liksom. "Shameless" tog slut och likaså "Supernatural" och "Glee" som hade sina säsongsavslutningar. Mest väntar jag till nästa månad när "Teen wolf" kommer tillbaka.
Det jag har uppskattat mest den här månaden är nog ändå "Glee", om jag får känna efter lite. Särskilt Klaine. Det tog sig där efter bottennappen i höstas. Men ändå... Lite kär i "Shameless" är jag ju. Särskilt Ian & Mickey (Gallavich).



Film: Har nog inte sett en enda film den här månaden som är värd att räknas som en favorit. Den enda nya jag kan komma på att jag sett ny är liksom Hobbit-filmen "Smaugs ödemark" och man behöver inte titta långt tillbaka bland mina inlägg för att se att jag tyckte den var direkt tråkig.
Däremot FredagsFilmade jag faktiskt om en film vi såg just den fredagen, en av mina favoriter av Hitchcock, nämligen "Rear window". Barnen tyckte också att den var spännande. Så där så de hoppade i soffan och ropade åt karaktärena att inte göra vissa saker. Som att klättra in genom fönstret hos någon de misstänker för att ha mördat sitt fru.

Bok: Det går sakta för mig att läsa "Scorch trials", som är andra delen av James Dashners Maze runner-trilogi. Finns så mycket fan fiction alltså. Läste precis ut en på 20 kapitel och nästan 290000 ord, så man kan ju inte påstå att jag inte läser i varje fall. Vad det var? En Teen wolf/Sterek au vid namn "The feeling that I'm under".

Extra speciell rolighet: Perny hade releasefest för "Alvhilda" och vännen M släppte sin och kollegans absint på Systembolaget. Känner en enorm stolthet över mina vänner faktiskt.