måndag 26 maj 2014

Veckans vego - canneloni med zucchini och mozzarella

Veckans och veckans... Vi behöver inte vara petnoga va? Det här åt jag nämligen förra lördagen och har tjuvhållit på sedan dess. Vegetariskt är det i varje fall, och det blev supergott. Doftade italiensk restaurang i hela huset när cannelonisarna var i ugnen, men det kanske vi ska hedra den butiksköpta tomatsåsen för och inte mig. Ibland får man ta genvägar tycker jag. 
En genväg jag inte tog den här gången, men som jag verkligen rekommenderar, var att jag inte hade färska lasagneplattor, eller cannelonirör. Jag stod alltså och kokade lasagneplattorna lagom mjuka för att kunna rullas och det är ju ungefär hur tidsödande som helst. Gör inte så om du kan undvika det, köp färdiga pastarör eller färska lasagneplattor.


Canneloni med zucchini och mozzarella

12 lasagneplattor (eller motsvarande rör/färska plattor)
1 zucchini
1 gul lök
1 klyfta vitlök
olivolja
125 g mozzarella (en förpackning) i bitar
1 burk valfri tomatsås (eller god hemmagjord som den här till exempel)

Värm ugnen till 200 grader. Smörj en ugnsfast form med olja.
Finhacka lök och vitlök, skala zucchinin och skiva den i fjärdedelar. Fräs löken i olivolja på medelvärme, tillsätt zucchini och fräs tills det blir mjukt. Salta och peppra efter smak.
Lägg lite av zucchiniröran på lagneplattan, lägg på lite mozzarella och rulla ihop. Lägg rullarna med skarven nedåt i den smorda formen. (Eller fyll pastarör med röran och osten.)
Häll tomatsåsen över pastarullarna, toppa med riven ost och eventuell kvarbliven mozzarella.
Gratinera i ugnen 20 - 25 minuter tills pastan är klar och rätten fått vacker färg.
Avnjuts med en god sallad och trevligt sällskap.