torsdag 9 oktober 2014

Nobels litteraturpris 2014

Återigen - vem är du? Har ingen aning om vad årets Nobelpristagare i litteratur är för en filur. Har inte läst någon roman av Patrick Modiano - än. Jag jobbar ju på att läsa mig igenom Nobelpristagarna, och det är inte alltid så lätt. Här däremot verkar det inte vara några problem att hitta en eller flera romaner att välja på när jag väl ska bekanta mig. Peter Englund tipsar om "Nätternas gräs" som en ingång till hans författarskap, så vi får se om jag går på Svenska Akademins ständige sekreterares linje.

Bildkälla Le Figaro
Förutom det - titta! En vit gubbe! Inte ett dugg överraskande att det var en man som skulle få priset, eller att han skulle vara vit. Suckar lite över det. Jag höll som vanligt på Joyce Carol Oates eller Haruki Murakami.