måndag 13 oktober 2014

Säsongssammanfattning: Misfits, säsong 3

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Nu kommer de "långa" säsongerna med "Misfits", om 8 avsnitt vardera. Säsong tre bjussar på ny karaktär, nya krafter och nya övervakare att döda. Allt för att skydda de missanpassade ungdomar vi lärt oss att älska, trots deras uppenbara brister och fel.

Bildkälla SciFiNow
Curtis, Kelly, Simon, Alisha och Rudy.
Favoritavsnitt: 3x02 Curtis nya förmåga att byta kön kommer väl till pass när han vill återuppta sin löpningsträning. Vad han inte räknat på är den ovälkomna uppmärksamhet hans kvinnliga alter ego Melissa tilldrar sig. Särskilt inte hur han blir behandlad av männen.
3x08 Mediumet Jonas för tillbaka några som gänget dödat och som hade något ouppklarat att ta hans om. Som två övervakare och en sektledare. Konsekvenserna av det gör att Simon bestämmer sig för att det nu är dags för honom att resa bakåt i tiden för att göra det han måste göra.

Favoritkaraktär: Simon.

Favoritpar: Simon och Alisha.

Bäst i säsongen: Jag måste återigen nämna avsnitt 2 av säsongen, för det tyckte jag på riktigt var superbra. Belyser många av de problem som finns i världen bara för att kvinnor ses som sekundära varelser i många fall, bara till för männens sexualitet. Och att man valde att visa det genom att ge samma person upplevelsen bara för att han byter kön och blir en hon och får uppleva hur det är att vara på "andra sidan planket" och i och med detta tänker om. Ska man bara se ett enda avsnitt av "Misfits" kan det gott vara det.

Värst i säsongen: Jag saknar Nathan. Och jag gillar inte den nye Nathan, Rudy. För det märks så tydligt att Rudy ska ersätta Nathan men det funkar inte. Där Nathan var charmigt ofiltrerad blir Rudy bara plump och dum.

Övriga kommentarer: Nej, det är inte lika bra nu när mina favoriter droppar av. Nathan var som sagt först att lämna skeppet, nu kommer det inte bli mer Simon och Alisha, vilket betyder att alla mina favoriter är borta nu när jag börjar med säsong 4. Dags för Kelly, Curtis och Rudy att skärpa till sig några snäpp, annars kommer jag nog tröttna.