fredag 6 mars 2015

FredagsFilmen: Total recall x 2

Actionrulle och science fiction är min tekopp dagar jag inte riktigt orkar bry mig. Förra fredagen var en sådan dag, och jag och älskade maken bestämde oss för att spana in remaken på "Total recall". Alltid roligt att se vad som har förändrats från en berättare till en annan, lite som viskleken. För manuset till remaken från 2012 baseras på manuset från originalfilmen från 1990, men självklart har ändringar gjorts.

I originalet, med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen, utspelar sig en stor del av handlingen på Mars, i remaken, med Colin Farell, håller vi oss kvar på jorden. Annars är mycket sig likt.
Douglas Quaid lever med sin fru Lori och har ett trist 9 till 5 jobb och känner att det är lite lagom trist och inrutat. För att liva upp tillvaron lite bestämmer han sig för att gå till Rekall, ett företag som planterar falska minnen hos sina kunder - av romanser, resor, äventyr eller vad kunden nu vill ha. Quaid hinner dock knappt påbörja behandlingen innan han råkar ut för vad som verkar vara en psykos. Det visar sig dock att Quaid inte är den han tror sig vara utan att alla de minnen han har är falska och att han är en helt annan person än den han trott sig vara, nämligen Hauser, en eftersökt spion. Och med de nya kunskaperna om sig själv finner han sig sväva i livsfara.

Bildkälla RST Video

Bildkälla Mario reads the news
Vilken av versionerna är bäst då? Självklart är den senaste filmen den snyggare av de två. Effekterna är lite häftigare, man kan ju göra så mycket med cgi-tekniken. Dessutom är Farell trevligare att vila ögonen på än Schwartzenegger, men det där är ju en smaksak. Jag tycket även att de kvinnliga rollerna var lite mer bad ass i den nya filmen och att de fick ta mer plats, något som alltid uppskattas.
Ändå - det är något charmigt med originalfilmen som gör att jag tycker snäppet bättre om den. Kan kanske också bero på att jag har sett den fler gånger och kan den på ett annat sätt och Arnie är ju ändå alltid Arnie. Dessutom saknas Benny the cabdriver i remaken, och honom saknade älskade maken ganska så rejält, jag saknade honom bara lite grann.

Remaken är alltså klart tittvärd, eftersom den är ganska annorlunda än originalet, även om grundstoryn är den samma. Man ska kanske hoppa över att se dem samma kväll dock, om man vill titta på båda. Ska man bara se en är min rekommendation originalet.