måndag 9 mars 2015

Veckans vego och ett boktips

Om jag blev glad när jag upptäckte att kokboken "Mera vego - mat för hela familjen" av Sara Ask och Lisa Bjärbo var med på AdLibris bokrea? Jajamensan! Jag har nämligen haft span på den ett tag och nu är den min! My preciousssss...
Den har raskt blivit utnämnd till kökets nya bibel och jag vill laga cirka alla recept. Det här är vegetarisk mat utan köttsubstitut, inget quorn eller sojakorvar så långt ögat når och det är så-så-så skönt att slippa det. Annars är det så vanligt med vegorecept som känns som att de utgår från en köttbit som sedan har fått ge vika för en quornfilé, här är det vego från grunden och det gillar jag.

Boken har en familjeinriktning och små barn och deras matvanor nämns ofta, så det här är mat som passar alla i familjen. Det är milt och smakrikt och spännande kombinationer och tips och tricks. Till alla recept som inte är veganska finns tips om hur man gör dem så.


Vi har hittills bara lagat två recept ur boken, finge jag bestämma skulle det vara fler men vego kan vara problematiskt att få ungarna att testa vissa gånger. Soppor och pasta brukar dock fungera bra och sålunda har vi ätit pasta rosso med vitlöksstekt svamp och dagens middag var en supergod broccolipesto med pasta och halloumitärningar. Jag är mätt och älskade maken gav maten betyget 5 av 5. Recepten finns i boken.

Dagens boktips alltså - Mera vego!