tisdag 24 mars 2015

Säsongssammanfattning: Buffy the vampire slayer, säsong 6

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Sådärja. Nu är det inte bara okej längre - nu är det bra på riktigt. Kanske gillar jag när det är lite mörkare, och det tycker jag att säsong 6 har varit i jämförelse med de andra säsongerna. Det är mer konsekvenser av handlingar och ingen mår särskilt bra egentligen. Som väntat kanske efter att man slaktat vampyrer och demoner, räddat världen, förlorat sin mamma och helt plötsligt har ansvar för en lillasyster. Det funkar sådär med kvicka one liners varje gång man sticker pålen i ett vampyrhjärta då. Så är det också en mer tankfull och melankolisk Buffy vi träffar här, som begår en del stora misstag och sårar djupare än hon anar.

Bildkälla Amazon
Favoritavsnitt: 6x07 "Once more with feeling". Ett musikalavsnitt måste jag bara tycka om. Sedan att sången och dansen beror på en demon är en annan sak.
6x17 "Normal again". Buffy börjar hallucinera om att hon befinner sig på ett mentalsjukhus och att händelsern i Sunnydale bara är en del av hennes sjukdom.
6x22 "Grave" Säsongsavslutning. Dark Willow har bestämt sig för att förgöra världen. Spike har genomfört sina prövningar och får sin belöning.

Favoritkaraktär: Plötsligt hände det - Buffy.

Favoritpar: Jag önskar så att jag kunde få skriva Buffy och Spike här, eftersom de trillade i säng flera gånger. Men som deras förhållande såg ut så var det här inte bra för någon av dem, vilket bevisades när Spike utsatte Buffy för ett våldtäktsförsök. Alla förhållanden gick liksom käpprätt åt pipsvängnen här så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Willow och Tara var fina tillsammans medan de var tillsammans - på ett ungefär.

Bäst i säsongen: Det var ett avsnitt som jag undrade om jag skulle hoppa över när Three geeks uppfann en liten mojäng som skulle förvandla vilken tjej de önskade till en villig sexslav. Alltså våldta henne. Och jag undrade om det här verkligen var något jag ville se, hur en tjej blir drogad och utsatt för övergrepp. Att hon kom ur det innan dådet var gjort och verkligen sade ordet "våldtäkt" om det hon nästan blivit utsatt för ser jag som ett enormt stort plus. 
Samma sak att Buffy påpekar för Spike att han utsatte henne för ett våldtäktsförsök. Det sopas inte under mattan, som det hade kunnat göras i de första säsongerna. Här är det allvarliga saker och det sägs rätt ut att det är det.

Värst i säsongen: Jag gillade verkligen inte den här säsongens big bad - Three geeks. De var så fruktansvärt töntiga och jag kan inte riktigt med att förut så tafatte Jonathan skulle vilja göra Buffy eller någon annan illa. Warren blev dock riktigt otäck, men de andra två kändes osannolika som skurkar på någon nivå överhuvudtaget.

Övriga kommentarer: Bara en säsong kvar nu och jag är riktigt nöjd med att jag är så envis ibland och bara ska se färdigt på en serie. Även om det var tvunget att gå halvvägs igenom serien innan det började bli så där bra som jag hört ryktas. High school-åren var inte så lyckade för Buffy, kan vi väl säga.