onsdag 4 mars 2015

Säsongssammanfattning: True blood, säsong 6

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det är mycket vampyrer just nu...

Äntligen har jag och älskade maken fått tummen ur och börjat titta på de sista två säsongerna av "True blood". Säsong 6 blev vi färdiga med häromdagen, och vi har börjat på den sjunde och avslutande säsongen.
Kände mig lite smått förvirrad ibland i den här säsongen, men det kan bero på att jag samtidigt läser en av böckerna i serien, och de är så extremt olika att det i stort sett bara är namnen som är de samma just nu. Känner inte igen det som händer på tv-skärmen ett dugg.

Bildkälla Screen rant
Favoritavsnitt: 6x09 "Life matters". Som vanligt i "True blood" så händer det allra mest i de sista avsnitten när allt som byggts upp under säsongen ska få en lösning. Här får vi se hur Bill tacklar visionen han har haft om vamp camp, Eric tar hämnd på de som gjort honom och de han älskar illa, och i Bon Temps tar vi ett sista farväl av en nära vän.
6x10 "Radioactive". Säsongsavslutningen ger avslut på de sista olösta frågorna för säsongen, och ger oss nya inför kommande säsong. Sookie har hamnat i klorna på Warlow men får hjälp från oväntat håll för att bli fri. Ett halvår senare har mycket i Bon Temps förändrats och människor lever i skräck för vampyrerna som i sin jakt på osmittat blod förklarat krig mot mänskligheten.

Favoritkaraktär:  Lafayette ligger som vanligt nära till hands. Och Pam är lika oimponerad som vanligt.

Favoritpar: Hade inget den här säsongen. När jag läser böckerna håller jag hårt på Sookie och Eric, som till och med är vampyrgifta i böckerna, men det ser vi inget av i serien. Skulle inte ha något emot dem på tv heller, men just nu är jag ganska oberörd av alla turer i sängkamrarna i den här serien.

Bäst i säsongen: Sookie blev äntligen lite mer bad ass. Jag gillade också det fokus som hamnade på Jessica och hennes samvetskval.

Värst i säsongen: De där visionerna av Lilliths sirener blev jag mäkta trött på redan förra säsongen, så *gäsp* på dem.

Övriga kommentarer: Sak jag inte riktigt förstod med den här säsongen - varför kommer man inte igång igen med produktionen av Tru:Blood? Och ett halvår senare borde ju de flaskor som fanns med Hepatit V vara ur cirkulation, om man uppmärksammat det, och nya flarror med osmittat syntetiskt blod finnas på marknaden. Hade jag haft som prio ett om jag hade bestämt och inte ville bli brutalt uppkäkad av en blodtörstig vampyr, men det är ju jag det.