onsdag 29 april 2015

Hur jag tvättar håret, del 1

Sedan årsskiftet är jag en no poo:are - jag har alltså slutat använda schampo. Jag använder inte balsam heller utan tvättar mitt hår med alternativa medel. Det här tvättade jag håret med idag till exempel.


Rågmjöl, behållare, arganolja. Allt man behöver för att få rent hår. Och lite vatten.

Ska hon baka? kanske vän av ordning tänker nu, och det kan man absolut göra med det som blir kvar av det här när man väl har utvunnit sitt "tvättmedel". 
Ekologiskt rågmjöl och vatten är det enda som behövs. Det här är den krångliga av de två metoder jag tvättar håret med eftersom den kräver att jag blandar och silar innan jag tvättar. För att göra själva silandet enklare brukar jag dessutom vänta en stund efter jag har blandat. Idag läste jag ett par kapitel i min bok. Vänta ska jag förklara lite närmare...

Hur jag gör mitt krångliga "schampo".

Rågmjöl innehåller saponiner, tvålämnen alltså, och det är dessa man vill åt. Jag blandar 5 msk rågmjöl med 3 dl vatten, som inte får vara varmt för då gör man en skållning av mjölet. Sedan väntar jag en stund tills mjölet sjunkit undan och silar upp vattnet i en gammal schampoflaska, skakar och tvättar.
Jag fördelar ner rågvattnet lite i taget i min hårbotten, eftersom det främst är den jag vill göra rent. Håret ska helst vara torrt när man gör det här så man känner att man blöter ner håret ordentligt med rågvattnet. Jag masserar in rågvattnet noga och länge i hårbotten, för a och o när man no poo:ar är att man tvättar håret och hårbottnen mekaniskt istället för kemiskt. Det går åt en del muskelkraft och vatten alltså. I resten av håret kramar jag in rågvattnet. Sedan sköljer man samtidigt som man masserar. Och man sköljer länge. När du tror att du är klar ska du skölja några minuter till.

Innan jag tvättade håret idag och när det nästan var torrt. Det var en vecka sedan jag tvättade håret sist.

Innan jag tvättar håret brukar jag borsta ut det ordentligt så att jag inte ska behöva borsta det så mycket efter tvätten. Jag brukar ändå reda ut det lite och sedan krama i en klick ekologisk arganolja. Jag har alltså slutat använda min älskade Maroccanoil eftersom den innehåller silikoner och silikoner och no poo går inte ihop. Silikoner kan nämligen endast tvättas ur håret med schampo som innehåller sulfater.

Med andra ord - funderar du på att börja med no poo så måste du först sluta med silikoner, sedan med sulfater. När jag undrar om en produkt funkar kollar jag in på utmärkta bloggen Stina Markan och den kompletta listan på vilka schampon som funkar som sista schampo finns här. Jag använde ett schampo från Urtekram och det är den tomma flaskan jag nu använder när jag tvättar håret.

Och vad tycker jag då om det här nu när hållit på fyra månader? Jag älskar! Min förut så besvärliga och kliiga hårbotten har jag knappt problem med alls längre, håret blir fantastiskt lockigt och blankt och jag tvättar håret ungefär var 5 - 7 dag med en tvättmetod, däremellan sköljer jag med bara vatten en eller ett par gånger. Håret känns friskare och tjockare och jag upplever att det hamnar mindre strån i borsten nu mot vad det gjorde förut.
Det krävs en invänjningsperiod för både hår och människa för håret känns annorlunda och i början kan hårbottnen börja tokproducera sebum och det kan kännas både fett och obehagligt. Då är det bra ha tålamod och försöka att inte tvätta för ofta, den här perioden kan vara uppemot ett halvår - jag vänjer mig fortfarande så smått, men det går bättre för varje hårtvätt. Och jag skulle gissa att jag tvättat håret sisådär 25 gånger hittills i år. Om jag får som jag vill så har jag köpt min sista schampoflaska.

Det här är alltså det omständiga sättet jag tvättar håret på. Återkommer med den enklare metoden senare. Det här inlägget hade blivit en mil långt annars.