torsdag 9 april 2015

Säsongssammanfattning: Shameless, säsong 5

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Efter lite påskledigt från tv-tittande så har jag så kommit igång igen. Igår tittade jag klart på säsong 5 av "Shameless". Det är klart med en sjätte säsong och med tanke på vilka satans cliffhangers jag utsattes för så är det en jädra tur. Tråkigt bara att jag måste vänta till januari 2016 innan jag får veta hur det går, särskilt som vissa skådespelare tydligen twittrat om att de inte vet om de kommer medverka nästa säsong. Det kan vara så att jag kommer vara väldigt bister nästa januari alltså.

Men nu sammanfattar vi lite om säsong 5, och det är spoilervarning galore under bilden.

Bilkälla Screen crush

Favoritavsnitt: 5x03 "The two Lisas". Ian har en manisk period. Lip försöker övertyga  Mandy att inte flytta, men misslyckas. Sheila vill sälja huset, något som Frank inte vill höra talas om.
5x12 "Love songs- in the key of Gallagher". Ian har sluppit ur fängelset och rymt med Monica. Gus kommer tillbaka och Fiona behöver fatta ett beslut om sitt äktenskap. Debbie vill bilda familj med Derek.

Favoritkaraktär: Har haft problem med alla den här säsongen, till och med älskade lilla Ian. Men jag väljer honom som säsongsfavorit i varje fall.

Favoritpar: Ian och Mickey är ju mitt otp i den här serien så NEJ! Tycker verkligen inte om hur det slutade där. Och så säger jag bara stackars Gus om hans och Fionas äktenskap. Gallagher-barnen har helt klart en totalt snedvriden uppfattning om kärlek.

Bäst i säsongen: Att den porträtterar både det fina och det fula. Det händer så mycket tråkigt den här säsongen att det känns konstigt att säga att det var fint att se relationen mellan Frank och Bianca, hur han tog hand om henne. För seriöst - vi pratar om Frank här. Inte direkt en mönstermänniska.

Värst i säsongen: Sammi. Herrjösses vilken galning till människa! Spärra in eländet! Får nästan Monica att verka normal och jag var verkligen inte glad att återse henne heller.

Övriga kommentarer: Det här har varit en ganska ojämn säsong och det har hänt så mycket elände och det fortsätter hända så mycket elände. Man känner lite av att Gallagher-syskonen förtjänar en break, men de försätter sig i den ena dumma situationen efter den andra. Och jag är så ledsen över att de aldrig kan få något att hålla utan att de hela tiden raserar saker. Men med tanke på deras uppväxt är det kanske inte så konstigt.