lördag 20 juni 2015

Lite blandat om tv sådär

Jag sticker inte under stol med att tv alltid har varit en viktig del av mitt liv. Jag tittar på många serier, fler än vad jag gör sammanfattningar om, älskar nyheter och dokumentärer och för mig är tv absolut en plattform för lärande. 

Jag är inte den enda i det här avlånga landet som lärde sig alfabetet och att läsa lite och räkna till tjugo tillsammans med Magnus, Brasse och Eva i "Fem myror är fler än fyra elefanter". Så det är självklart väldigt sorgligt att den kvarvarande medlemmen, Magnus, somnade in för en vecka sedan. Det var en del av min barndom som dog där liksom. Samtidigt känns det även lite fint att veta att de tre nu är samlade igen någonstans där på andra sidan. Om man tror på sådant, och det gör jag.


Magnus Härenstam, Eva Rabeus, Lars "Brasse" Brännström.
En annan trist nyhet är den att serien "Constantine" nu definitivt är nedlagd. Bolaget släppte den i början på maj men man försökte hitta en ny plattform för den. Häromveckan twittrade dock serieskaparen Daniel Cerone att skådespelarna och medarbetarna lösts från sina kontrakt och att det är helt kört för en fortsättning. Fasiken också! Särskilt som pruttserier som "Supernatural" förnyas år efter år...

Matt Ryan i titelrollen som John Constantine
Undrar ni varför det inte kommer något nytt inlägg om mitt senaste maratonprojekt "Queer as folk"? Jag brukar ju plöja en säsong på en vecka, men det har jag inte gjort nu. Anledningarna är två, eller tre beroende på hur man räknar. 
När jag sammanfattade säsong 1 varnade jag för att jag skulle bli besatt. Det har jag blivit också. Så pass att jag bokat ett exemplar av hela serien på box när de är åter i lager - vilket jag hoppas är snart. Jag har dessutom väckt älskade makens nyfikenhet så det finns en möjlighet att jag kommer vänta in honom och fortsätta mitt tittande i sällskap av honom, och då kommer det inte gå lika snabbt. 
En annan anledning är att mina barn har sommarlov nu och då är det lite problem att titta när de är hemma hela dagarna. Det här är nämligen på alla sätt och vis inte en barntillåten serie. Det är sex and drugs and all that jizz mest hela tiden, till och med ljudspåret är vågat. Jag hade ju kunnat titta på datorn med hörlurarna på så nu kan ni ju få gissa vem som gjorde sönder sina hörlurar typ jättemycket häromdagen. *skriet emoji*

Justin - Randy Harrison, Michael - Hal Sparks, Brian - Gale Harold.
 Jag har alltså absolut inte gett upp "Queer as folk" men pausar lite grann. Funderar på att se "Merlin" så länge, men just nu njuter jag lite av att inte se på så mycket serier, jag läser desto mer i stället.

Lydia - Holland Roden, Stiles - Dylan O'Brien, Scott - Tyler Posey, Derek - Tyler Hoechlin.
Den här serien då? "Teen wolf " som typ varit mitt livselexir de senaste åren? Och som startar säsong 5 om lite mer än en vecka - är jag inte galet pepp på den? Nej - jag är ju inte det. Den här serien känner jag behöver läggas ner efter den här säsongen. När Tyler Hoechlin hoppade av var det den berömda droppen som fick min bägare att rinna över. Att förra säsongen var rätt så kass och att serien skrämt bort över 10 av sina regelbundna skådespelare på endast fyra säsonger säger en hel del. Jag tokälskar fortfarande Stiles, men för mig som shippar Sterek så är det rätt så surt att se -erekdelen av shippernamnet försvinna.
Om jag tittar så kommer jag högst troligt att titta i efterhand.

Rae - Sharon Rooney
Då är jag betydligt gladare över att den avslutande säsongen av "My mad fat diary" alldeles straxt kommer på en tv-skärm nära mig. Det blir bara tre små avsnitt att avsluta den här kärlekshistorien med, och de tre avsnitten kommer jag älska ihjäl tror jag. Har ni missat den här pärlan till tv-serie är det inte försent att göra något åt det. Jag har svårt att tro att man kan annat än tycka om "My mad fat diary" så just do it!