onsdag 10 juni 2015

Säsongssammanfattning: Queer as folk, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Efter att ha sett det Brittiska originalet av "Queer as folk" kände jag att jag raskt ville hoppa på den amerikanska versionen. Amerikanska versionen fick 5 säsonger och det första av dessa är precis färdigtittad för lilla mig.

Hur likt är det då? Rätt så. Karaktärerna har andra namn och med tanke på att den här första säsongen har 12 avsnitt fler än hela den brittiska serien, så hinner man lära känna dem på ett annat sätt - närmare och intensivare. Allt det som hände i originalet har hänt här också, med vissa undantag. Som att någon som dog i originalet överlevde i den här versionen.
Ska jag jämföra? För om jag gör det så är det här bättre. Kanske inte så oväntat med tanke på att de olika versionerna har fått så pass olika upplägg - från en hel serie på 10 avsnitt och sammanlagd tid av dryga 6 timmar, till 22 avsnitt på en säsong med en snittid på straxt under 50 minuter per avsnitt. Man hinner in mer då, hinner känna karaktärerna och miljöerna på ett annat sätt och då blir det bättre. Jag upplevde dessutom originalet som stundtals humoristiskt vinklat och här känner jag mer att det är ett renodlat drama.

Bildkälla The Monolith
Favoritavsnitt: 1x01 "Premiere" Den amerikanska piloten är väldigt lik den brittiska. Brian och Michael är på väg hem från Liberty street när Brian bestämmer sig för att ragga upp 17-årige Justin. 
1x10 "Queens of the road" Michael fyller 30 och Brian ordnar en överraskningsfest för honom som slutar med att Brian och Michael blir osams. Emmet ingår ett avtal med Gud.
1x13 "Very stupid people". I sina försök att bli straight bestämmer sig Emmet för att dejta en kvinna han träffat på sin stödgrupp. Väldigt fin scen i det här avsnittet mellan Ted och Emmet.
1x20 "The King of Babylon". Justin är ledsen över att Brian tar honom för given ocj behandlar honom illa. För att göra honom svartsjuk anmäler sig Justin till tävlingen King of Babylon där första pris är 1000 dollar, en resa och valfri man.
1x22 "Full circle". Brian fyller 30 och känner sig gammal. Justin och Daphne går på sin skolbal där Justin får en överraskning. Michael ska precis kliva på planet till Portland när han får ett telefonsamtal från Brian.

Favoritkaraktär: Mitt hjärta klappar lite extra för Justin. Jag tycker om mina små pojkar helt enkelt. 

Favoritpar:  Japp. Jag shippar dem - Brian och Justin. De är ju inget etablerat par, mer ett gäng bekväma ligg för Brian och det är Justin som har känslorna. Men man kan väl hoppas.

Bäst i säsongen: Vänskapen mellan karaktärerna är fantastisk att se. Och att den utvecklas och fördjupas hela tiden. Tycker särskilt om resan mellan Michael och Justin där det gått från "ut ur mitt liv" till "hjälp mig ta hand om min mamma". 
Jag tycker också om att vi får följa det lesbiska paret närmare i den versionen av "Queer as folk" - de var mer bifigurer i originalet, här är de jätteviktiga.

Värst i säsongen: All homofobi som särskilt Justin utsätts för. Både i sitt hem och i skolan utan att någon gör så värst mycket för att hjälpa honom. Så hur den här säsongen slutade - fy fan. 

Övriga kommentarer: Med en sådan cliffhanger är jag glad att jag kan se nästa avsnitt när som helst. Fördelen med att se en serie i efterhand.
Har man problem med mycket naket och rätt så grafiska sexscener så kanske inte det här är serien för dig - annars är det här en sådan där serie som jag så här i efterhand undrar hur fasiken jag kunde missa. Det är nämligen tokbra. Jag kommer bli besatt - bara så ni vet.