måndag 8 juni 2015

Säsongssammanfattning: Battlestar Galactica, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

För att inte totalt översvämma lilla bloggen med tv-inlägg väljer jag att lägga sammanfattningen av "Battlestar Galactica"s första säsong lite i framtiden, fastän jag såg klart på den redan i slutet av maj. Den här serien tittar jag på tillsammans med älskade maken och vi tar ett avsnitt lite då och då så det går långsamt, men det går. Med tanke på att vi var osäkra på om vi skulle se den överhuvudtaget efter en väldigt segdragen, småtrist och lång pilot/miniserie som start så är det kanske bättre med långsamt än inte alls.

Serien utspelar sig i en avlägsen galax. Människorna där har skapat en sorts robotar, cylons, som gjort uppror. Sedan länge lever de två raserna i en bräcklig fred med varandra, en fred som abrupt tar slut när det visar sig att cylonerna har lyckats skapa artificiell intelligens så lik människor att det är nästan omöjligt att se skillnad på en cylon och en människa. Cylonerna anfaller människornas världar och kvar blir endast det fåtal människor som råkar befinna sig på resa mellan de olika planeterna. För att hålla hoppet levande bland de överlevande beslutar man sig för att söka rätt på den mytomspunna Jorden - en planet många tror inte ens existerar i annat än de heliga skrifterna.

Bildkälla Wikipedia

Favoritavsnitt: 1x01 "33". De överlevande skeppen blir anfallna av cyloner var 33:e minut och tvingas göra rymdhopp lika ofta för att undkomma dem. 
1x05 "You can't go home again". Adama vägrar att överge Starbuck på planeten där hon skjutits ner, fastän att allt hopp att hon överlevt verkar vara borta. Samtidigt hittar Starbuck det cylonskepp hon skjutit ner och försöker förstå det för att kunna fly från planeten.
1x13 "Kobol's last gleaming: part 2". Säsongsavslutning. Adama är rasande över att Roslin övertalat Starbuck att hämta Apollos pil från Caprica och beslutar sig för att avsätta henne som president. För att komma åt pilen måste Starbuck slåss mot en Number Six. Hon träffar på Helo och den cylonkopia av Sharon/Number Eight han reser med. Sharon ombord på Galactica avslöjar sig som sylon.

Favoritkaraktär: Tror minsann det är Kara/Starbuck. Gillar de avsnitt som är centrerade runt henne bäst i varje fall.

Favoritpar:  Inget. Men jag tror att det kommer hända något mellan Kara/Starbuck och Lee/Apollo. Inte mig emot. 

Bäst i säsongen: Känns ju bra att jag funderat på den här punkten i 10 minuter nu. Finns det något jag gillar extra mycket då kan man undra? Varför ser jag på det här egentligen? Och svaret är nog att jag gillar det som en helhet. Att tempot inte är rasande snabbt utan att det ibland får kännas lite vardagligt att vara ute i rymden. Det finns inget som sticker ut direkt utan det puttrar på bara. 

Värst i säsongen: Två saker jag stört mig enormt på: musiken och att alla papper är oktagonala. De där avskurna hörnen stör mitt tunggung liksom.

Övriga kommentarer: Jag som har sett Michael Hogan som Gerard i "Teen wolf" innan kan inte låta bli att väsa "mountain ash" väldigt dramatiskt minst en gång per avsnitt. 
Och det här med att det röks  och sups så mycket på Galactica - borde inte förråden av cigg och sprit ta slut någon gång ganska snart? Ska bli kul att se det där abstinens-avsnittet jag förväntar mig.